sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

והתפתחותו . תופעה יחידה במינה , במלוא מובן המלה , בתולדות האנושות , של הופעת חברה כעם , על בסיס הקשר המאחד אותו עם אלוהיו . קשר הנשזר ומתחזק דרך רגעים של תהליך , שבו אפשר לזהות את השלבים השונים והמשמעותיים של הראשית , האמצע והאחרית . בחיבור נר מצוה מקדיש המהר"ל את הרהוריו לחג אחד , חג בתר מקראי , היחיד שהונהג מאז חתימת התנ"ך ועד ימינו . הוא מתמקד בשאלת אפשרות הנהגתו של חג שישתלב בסדר הזמן המקודש , אף כי התורה לא ציוותה עליו במפורש . נוסף על העיון בסוגיית סמכותם של המנהיגים הרוחניים המסוגלים לחדש בתחום החקיקה הדתית על ידי קביעת מצוות חדשות , תוהה המהר"ל על אופיו של האירוע שבחרו חז"ל כראוי לרוממו , אם לא לדרגת המועדים המקראיים , לפחות לרמת הימים הבולטים בלוח השנה . האם בעניין חג החנוכה הדברים אמורים אך ורק בתזכורת למבצע צבאי מזהיר , לניצחון שהושג בנסיבות יוצאות דופן על אויב גדול בכוחו ובמספרו ? האם שמונת ימי החג האלה - החג הארוך ביותר - המצוינים לפי הוראות חז"ל על ידי הדלקת נרות יומיומית ותפילות מיוחדות המביעות שבח , הלל ותודה - הם רק דרך להדגיש , במהלך הזמן השגרתי , את חשיבותו של רגע מסוים בחייה הפוליטיים של האומה ? אם כן , יהיה חג החנוכה ביטוי למהות שונה תכלית שינוי , וכמעט מנותקת מהזמניות המיוחדת של לוח השנה היהודי . אזי יהיה מקומו מחוץ לסיפורי תולדות המקרא , הסגורים בתוך מעגל חתום . גם אם אין עוררין על כך שהפסקת הנבואה בישראל בימי הבית השני היא תמורה חשובה בהתהוות העם היהודי , אין משמעותה נתק של הברית . לזכותם של חז"ל באותם ימים יש לומר שהם הבינו שסיפורי המקרא נמשכים בצורה חדשה , וששומה עליהם כמנהיגים רוחניים של אותו דור , לשוב ולהגדיר לא את תוכן הברית שנותרה בעינה , אלא את האמצעים ההולמים את תרגומה בממשות של הנסיבות החדשות . במובן זה הס תפסו את ניצחון החשמונאים כהמשך של תולדות המקרא , כי האנשים שהיו מעורבים בו פעלו במסגרת הבסיסית של הברית : הם הגיבו לפי הזיקה המאחדת את העם עם אלוהיו . דרכם לקלוט את האירוע מעידה שהם פעלו בהשפעת דחף ימי בראשית שהוסיף לפעם בס . זאת הסיבה לכך , שהמהר"ל מחפש מבעד לפירושי המדרש , את המשמעות התמידית של הנהגת החג הזה : איזה היבט חדש הוא עוזר לנו לגלות על מהות הברית , היבט שלא ידענו עליו עד אז או שלא הערכנו אותו כראוי ? אין ספק שרק במובן זה אפשר היה לכלול את החג במחזור

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help