sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פרקוי בן באבוי אלא הד קיצוני ביותר לתופעה זו . ( והנה , גם בדורות אחרונים קבעו לא פעם רושמי דברי הימים , הוגי דעות ורועים רוחניים את דמותה של בבל התלמודית על פי התייחסותם הערכית למסורת התלמודית , אם לשבט ואם לחסד . מגמתיות זו השפיעה על הצגת דמותה של הקהילה הבבלית גם בהרצאתם ההיסטורית . ולא זו אף זו . דומה שתאור קהילת בבל התלמודית נתקפח דווקא בשל העובדה , שקהילה זו הועמדה בצלה של היצירה הספרותית המונומנטאלית שהורישה לעם ישראל , ושתפסה מקום מכריע בקביעת דפוסי אמונה ומשפט יהודיים לדורי דורות . בצדק העירו חוקרים , שתולדות ישראל בבבל נתפסו והוצגו במידה רבה כ"היסטוריה תלמודית , " ובכך נעשה שימוש במונח ספרותי לצורך תיחום והגדרה של תקופה היסטורית . ואולם , אם בספר כמו "דור דור ודורשיר' לא"ה וייס ניתן להצדיק את עצם התופעה , שכן מלכתחילה הציג המחבר את יצירתו כ"דברי הימים לתורה שבעל פה , " הרי שהדברים מוכנים פחות ביצירתו הקלסית של גרץ , שהפרק ה"בבלי" שבה הוא מן התרומות החשובות לחקר תולדות היהודים בעת העתיקה . להוציא כמה דברי רקע לתולדות ארץ בבל וחלוקתה הגאוגראפית , רוב הרצאתו של PA על קהילת בבל אינה אלא דברים הנוגעים לחכמי בבל וליצירתם הרוחנית . אמנם , ישנם דיונים קצרים על יחסי יהודים והשלטון הסאסאני , אבל אלה מיוסדים , רובם ככולם , על אנקדוטות מן התלמוד עצמו , כגון הפגישות הידועות בין שמואל לשבור הראשון , או בין אפרא הורמיז ובנה שבור השני לבין חכמי פומבדיתא במאה הדי . אין למעט , כמובן , בידיעותיו של ; nj בתולדות העולם העתיק , אבל אלה נתייחדו בפרק זמן זה בעיקר לעולם הקלסי , ולענייננו - העולם הרומי הביזנטי . גרץ ראה בבבל יחידה נפרדת לחלוטין , המנותקת במידה רבה מן הזרם העיקרי של העשייה ההיסטורית . על כן , כשבא לתארה הסתפק במידע תלמודי , בתוספת הערות מעטות מספרי הגאונים , כגון , "איגרת רב שרירא גאון " , " סדר תנאים ואמוראים" ר'סדר עולם זוטא . " 3 ראה דברינו בפרק ו , סוף סעיף א . 4 על תופעה זו ראה להלן , במבוא לפרק ב ( סעיף א , ( וכן בפרק ה , סעיף ד , והערות 5 . 69 , 68 ראה : ניוזנר , יהודים ויהדות , עמ' : 177-159 הנ"ל , בבל , ד , עמ' . 436-424 ללימוד סנגוריה על כינויי תקופות ותיווומן , ותקופתנו במיוחד , על פי מושגים מתחום הספרות והתרבות , ראה 6 Bokser , Historyof Judaism - The Next Ten Years , Chico 1981 , p . 32 D . M . Goodblatt , "Towards the Rehabilitation of Talmudic History " , in : B . M . : הופיע לראשונה בווינא , בין השנים תרל"א-תרנ"א . 7 וזאת , חרף גישתו העוינת למציאות הבבלית , היונקת ללא ספק מעמדותיו לגבי המציאות בימיו . וראה , דרך משל , דבריו החריפים על חובשי בית המדרש בבבל , אשר "ממאסם לעבוד עבודה בחרו הבטלנות לשקוט על שמריהם בבית המדרש" ( דור דור ודורשיו , ג , עמי 8 . ( 173 גרץ , היסטוריה , ד , פרק טו , עמ' 247 ואילך ! גרץ שפ"ר , ב , פרק יד , עמ' 340 ואילך . 9 הוא הדין לפרקים הבבליים בספרו של י"א הלוי " , דורות הראשונים , " העוסקים ברובם אך ורק

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help