sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה " יהודי בבל בתקופת התלמוד" מבקש לצייר את דמותה החברתית התרבותית של הקהילה היהודית בבבל בתקופת התלמוד . הדיון מתמקד בתולדות היהודים בבבל וביחסם לחברה הסובבת ולתרבותה . אין הספר מתיימר לעמוד על כל ההבטים של קהילה יהודית מפוארת זו , שכן הספר נועד מלכתחילה להיות מונוגראפיה אחת בסדרה של מבואות וסקירות על עולם התלמוד . משנתעכבו התוכניות המקוריות של הסדרה , הוחלט להוציא את הספר בנפרד , והמתכונת המקורית היא שקבעה את הנושאים שהודגשו בספר ונידונו בו בהרחבה . הפרק הראשון סוקר את הרקע הפוליטי והחברתי לצמיחתה של הקהילה היהודית בבבל , מראשית דרכה בשלהי ימי הבית הראשון ; ועד לפרק הזמן שאנו דנים בו : ימי הממלכה הפרסית הסאםאנית . ממלכה זו באה לעולם בדיוק באותו פרק זמן המוגדר אצלנו ראשית תקופת התלמוד , כלומר המחצית הראשונה של המאה הגי לספה"נ . הפרק השני עוקב אחר ההתפתחות הרוחנית והיצירה היהודית הספרותית בבבל עוד לפני תקופת התלמוד , במטרה לעמוד על טיבה של קהילת בבל עוד בטרם עלתה למעמד של בכורה בין קהילות ישראל שבתפוצות . שלושת הפרקים הבאים מוקדשים לבדיקת הבטים שונים של חיי החברה היהודית בבבל בתקופת התלמוד : מוסדות ההנהגה הארציים והמקומיים ; המבנה הקהילתי המקומי ; השרותים שהעניקה הקהילה לציבור היהודי הרחב ; המרכיבים החברתיים השונים בציבור היהודי ; והמגע התרבותי והחברתי עם העולם הלא יהודי על כל רבדיו החברתיים . הפרק האחרון דן בהתהוותן של ישיבות בבל ובמעמדם של חכמי היהודים בעיני תלמידי בית המדרש ובקרב הציבור היהודי כולו . מטרת הספר לאפשר לקורא להכיר הכרות ראשונית את קהילת היהודים שמילאה תפקיד מכריע בגיבושו של העם היהודי לדורות . גם בקרב המתמסרים ללימוד ולעיון בתורתם של אמוראי בבל אין ההבטים ההיסטוריים והחברתיים של אותה הקהילה נהירים כל צורכם , וחיבור זה נועד להשלים במשהו את החסר , הן ללומדים והן לציבור הרחב . בסוף הספר באה רשימה של הקיצורים הביבליוגראפיים לרוב המחקרים שנזקקתי להם . ההפניות הביבליוגראפיות בספר כולו הן על פי אותה הרשימה . רשימת המסייעים בכתיבת ספר זה ארוכה ומכובדת , ועלי להקדים ולבקש סליחה אם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help