sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אולם עניין הגורל איננו רק משחק , ולמעשה יש פתח להכנסת הגורל לצורך הליך שיפוטי והכרעה משפטית מתוך ההלכה האוסרת על דיין להוציא מתחת ידיו 'דין חלוק / כלומר פסק דין חלקי כתוצאה מחוסר יכולתו להכריע בדבר בהיעדר ראיות מספקות . כך לדוגמה אומר הרא"ש , הפוסק הגדול של כל אירופה המערבית , באחת הסוגיות הקשות אשר הועברה להכרעתו על ידי מלכת ספרד : כל זה סברתי והארכתי , להודיע שאין כוח ורשות להוציא את הדין חלוק = ) חלקי , לא שלם ) מתחת ידו , שצריך לגמור ולהשלים את הדין כדי להטיל שלום בעולם . ולכך נתנו חכמים רשות לדיין לפסוק לפי ראות עיניו , במקום שאין הדבר יכול להתברר בראיות ובעדויות , פעמים באומד הדעת , ופעמים כמו שיראה הדיין בלא טעם ובלא ראיה ובלא אומד הרעת , ופעמים על דרך פשרה . וכך אף נפסק בשולחן ערוך : "יש כוח לדיין לעשות דין כעין הפשרה , במקום שאין הדבר יכול להתברר . " מכאן נשאלת השאלה שנדון בה בפרקים האחרונים : האם הדיין יכול להטיל גורל כדי להכריע בדין ? מקובל היום לחשוב שאנחנו - המין האנושי - נמצאים לא רק בידיים של המקרה או הגורל , אלא אנחנו הגורל עצמו ממש . אין זה אומר שאין לנו שליטה והשפעה על מהלך חיינו . אפשרות החירות תמיד קיימת . אלא משמעות תפיסה זו באה לתת למסלולה הקיומי ( אקסיסטנציאלי ) של החירות כיוון מסוים ומגמה נבחרת . למפרע , האדם לא יסתכל על החיים שלו כסתם מקרה . מטרת ספר זה להראות כי מנקודת מבט יהודית יש לאקראיות משמעות עמוקה יותר , ונבסס את טענותינו באופן הדרגתי , על ידי ניתוח התייחסות חז"ל והבנתם של מאורעות המכילים אי-ידיעה . חילקתי את הספר בצורה שרירותית למדי בין הפילוסופיה למעשה . זוהי חלוקה שרירותית כי ביהדות יש קשר עמוק בין המחשבה למעשה ואין לנתק ביניהם . אולם חלוקה זו מסייעת להבין ולהעמיק במושגי יסוד אלו ובתכליתם . יתרה מזו , הקורא המתעניין אך ורק בצדדים הפילוסופים של הגורל יכול לוותר על החלק השני המהווה את היישומים של החשיבה הפילוסופית , ולהיפך - מי שמתעניין אך ורק בהלכה יכול לדלג על החלק הראשון . אולם אמליץ לפוסק ההלכה שלא לוותר על הצד המחשבתי . החלק הראשון דן בצדדים המחשבתיים של האקראיות והגורל : נתחיל בתיאור מושג האקראיות והדטרמיניזם מנקודת ראות מדעית . בפרק 2 נסקור את הבנת 6 שו " ת הרא " ש לרבנו אשר כלל קז , סימן ו . 7 חושן משפט סימן יב , סעיף ה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help