sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המחשב מנסים לפתח אלגוריתמים שמייצרים מספרים פסידו-אקראיים , אבל כוח היצירה של האדם אינו מסוגל לברוא אקראיות אמיתית . יצירת אקראיות דורשת דרגה גבוהה יותר של סיבוביות ממה שידוע היום . הגישה המיוחדת של חז"ל למאורעות האקראיים אינה מצטמצמת לתחום החשיבה והפילוסופיה גרידא , אלא יש בה השלכות יסודיות לגבי התנהגות האדם בחיי היום יום . הדבר מתבטא בהלכות הרבות המתייחסות להטלת גורל . ניתן לשער שבגלל התרבות המערבית שהיהדות ספגה במשך עשרות דורות , הלכות אלו אינן נפוצות היום בציבור הרחב . רבים ומגוונים הם מאמרי חז " ל על הגורל . במדרש 'ילקוט שמעוני' מובא למשל : ארבעה שמות נקראו לגורל : חלש , פור , גורל , חבל . בכולם לקו בני עשו , בחלש לקו עמלק , שנאמר ( שמות יז , cr 'ויחלוש יהושע . ' ... בחבל עתידה ללקות מלכות רביעית , שנאמר ( הושע יג , יג : ( 'חבלי יולדה יבואו לו . ' למילה גורל יש לכאורה משמעויות שונות בתנ"ך . היא משמשת בעיקר בהוראת עצמים שעל פיהם ביקש האדם הכרעה או פתרון בשעת ספק . היא אף מורה על דבר שניתן על-פי הגורל ועל נחלה בפרט . מהמשמעות השנייה נגזר גורל כמנת חלקו של אדם או דבר או מזל , כמו שכתוב בספר דניאל ( יב , יג ) "ותעמד לגרלך לקץ הימין . " כמובן שלשתי משמעויות אלו יש קשר מיידי : כמו שלא ניתן לדעת את תוצאות הטלת גורל , כך עתידו או גורלו של האדם אינו ידוע ולא ניתן לחיזוי . אמנם יש לדון האם אכן לא ניתן לחזות את עתידו של אדם , אבל כאשר משתמשים בביטוי גורל , מתכוונים - במודע או שלא במודע - שתוצאות הפעולות מכילות גורם שהוא נעלם מהידיעה . פעלים רבים משמשים את הגורל בתנ"ך : 'הפיל , ' 'השליך , ' 'ידה , ' 'ירה , ' 'הטיל , ' ' נפל / 'עלה , ' 'יצא , ' 'היה / רב-גוניות זה מלמד על עושרו של הגורל ועל הופעתו הפעילה והעקרונית בכל תחומי החיים של תולדות האדם . הגורל כשם עצם זכר מרמז במקרא על שליטה והכוונה חד-משמעית מבורא העולם . בחיבור זה נתמקד במשמעות הראשונה והמקורית של הגורל הנקראת בעברית של ימינו 'הגרלה' ובשפה הדתית זוכה לפעמים לתואר 'גורל קודש' או 'גורל צדק / כאמור קיימות השלכות מעשיות לדיון על האקראיות . גל ההימורים בדמות הלוטו , 1 פרשת בשלח רמז רסה . 2 המילה גורל מופיעה בתנ " ך 77 פעמים ( בצורותיה השונות , ( והמספר 77 הוא בגימטריה 'מזל . '

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help