sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הקדמה תופעות רבות בתנ"ך מתקשרות למושג המקריות , לפעמים באור חיובי ולפעמים באור שלילי . גם בספרות התלמודית ובהלכה מתייחסים חז"ל לתהליכים מקריים . עבורם לכל תופעה אקראית יש משמעות מובהקת כפי שנראה בספר זה , ולרוב אף משמעות של קדושה . כמו כן , בכל תרבויות העולם יש התייחסות לאקראיות . אולם מהפילוסופיה היוונית ועד לרציונליזם של המאה התשע-עשרה התרחש תהליך של הפקעת הקדושה שגאקראיות , עד שכיום ההגרלה נהפכה לתהליך עיוור לחלוטין ללא שום משמעות תכליתית . בספר זה ננסה לבאר את המאורעות המקריים השונים שבלטו בתולדות עם ישראל , את התייחסות חז"ל לתופעות אלו ואת חשיבותן ביחס לתכלית העולם . נראה שהתפיסה המיוחדת של היהדות להופעות האקראיות בעולם ( שלא כתרבות הרציונליזם מצד אחד או תרבויות המזרח מצד שני ) משלבת את הסדר ואת המקריות . נעמוד על משמעות החיבור של גורמים אלו . למרות הרב-גוניות של חז"ל בפרשנות התורה , נראה כי יש הסכמה בין כולם לגבי המשמעות התיאולוגית של האקראיות המהווה את ההשגחה העליונה הנסתרת . נדגיש כי האקראיות ביהדות היא תמיד בעלת משמעות במובן הזה שהיא מגלה לאדם את רצון הבורא או אמורה לגלות לאדם את הדרך שהוא צריך ללכת בה . האקראיות היא ההיפוך הגמור של הספק . נראה שהאקראיות לובשת צורות שונות ואף משונות : מקרה , קרי , גורל , מזל , נחש , קסם ועוד . נעמוד גם על ההבדל התהומי בין תפיסת חז"ל לבין גישתם של חכמי יוון ביחס לאקראיות ולגורל . עד היום אין הגדרה מדעית חד-משמעית למושג האקראיות . מאורע אקראי נחשב כמאורע ללא משמעות וללא סיבה ברורה . בעולם המודרני הקדושה שבאקראיות נעלמה לחלוטין . יש ענף במתמטיקה הנקרא 'תורת ההסתברות' שבא לחקור את התכונות הכמותיות של האקראיות , לפתח אקסיומטיזציה ולחקור מושגים כמו מאורעות בלתי-תלויים , תהליכים סטוכסטיים ומשפטי גבול . למרות ההצלחות של תיאוריה זו , מאומה לא נאמר על המשמעות העמוקה של המקרה . במדעי

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help