sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

זיקת הגימלין בין חינוך לבין תחומי חברה מרכזיים החינוך הפורמאלי , שהוא מיסוד החינוך בארגון חברתי נבדל , המתנהל על פי הסדרים ונהלים פורמאליים , הוא פרי התפתחות ממושכת , הקשורה לתהליכים מרכזיים בחברה , ובמיוחד לאלה הנוגעים ישירות למעשה החינוכי : התפתחות מערכות התרבות , שינויים במשטרים פוליטיים ובדפוסי כלכלה . תהליכים אלה בהתפתחותם ההיסטורית העלו את הדרישה להשוואת שירותי החינוך לכל חלקי החברה ורבדיה . חינוך ומערכות תרבות — מודל פרסונס פרסונס מתבסס על ההנחה , שהמיבנים העיקריים של מערכות התרבות קובעים את התנאים לחינוך . בחברות הלא כתביות , חקר מערכות החינוך הוא חלק מן העיסוק הנרחב יותר בתהליכי ההסתגלות לתפקידים המוטלים על כלל בני החברה , ולא עיסוק נפרד בתוכני תרבות ושימושיהם . תחילתו של החינוך כארגון מובדל קשורה בהתפתחות הלשון שבכתב , שיצרה את התנאים להעברת משמעויות התרבות וליכולת לשלוט בתוכניהן : אולם רכישת השליטה בלשון שבכתב , כמו גם רכישת השליטה בתוכני התרבות שבכתב , הם תהליכי למידה קשים יותר מרכישת מיומנויות דיבור בלשון האם , והם שהולידו את הצורך בהתמסרות מובדלת של המערך החינוכי . בחברות הקדמוניות הקיף החינוך הפורמאלי קבוצות מיעוט קטנות , לרוב אנשי דת ומינהל . אלה השתלטו על ידיעת הקריאה והכתיבה בקרב הציוויליזציות ההיס טוריות —ישראל ויוון במערב , סין במזרח והודו בתווך . כתוצאה מתהליך זה נוצרה שכבת עילית של יחידי סגולה , שנדרשו לשלוט לא רק באמנות הקריאה והכתיבה , כי אם גם במסורות התרבות המרכזיות שנוצרו בכתב . בכל אחת מן הציוויליזציות צמחו , בסופו של דבר , מוסדות חינוך פורמאליים מסוגים שונים , אף כי התפתחותה של מערכת החינוך הפורמאלי בכללותה היתה תהליך אטי וממושך . בימי הביניים ובראשית הזמן החדש היה החינוך במידה רבה זכותה המיוחדת של הכנסיה . הנצרות בכלל , והנצרות המערבית במיוחד , שילבו בתוכן חלק נכבד מן התרבות הקלאסית , בעיקר סביב המוקדים של הפילוסופיה והחוק . אולם המיפנה העיקרי בחינוך הפורמאלי חל , לדעת פרסונס , בתקופת הרנסאנס , שהביאה להתפתחות מערכות החינוך המודרניות במאה ה 20 בחלק מהעולם התרבותי . פרסונס תולה את סיבת המיפנה בתהליכים של בידול תרבותי , שהחלו בתקופה זאת . בהתחלה היה זה בידול בין הדת לבין האמנויות , ובשלב מאוחר יותר בין הדת לבין המדע , שהחל להתגבש במסגרת דיסציפלינות אינטלקטואליות אוטונומיות . במקביל , חל בתרבות החילונית החדשה בידול בין התפקיד ה"יוצרני" שלה , שהוא היסוד ה"מעשי" או השימושי , לבין היסוד ה"טהור" או התיאורטי שלה . תהליכי הבידול הם , לדעת פרסונס , חלק מן התהליך הכללי יותר של שינוי במיבנה התרבותי , שהצלחתו מותנית בשלושה מרכיבים נוספים . מרכיב אחד הוא תהליך "הכלילה : " הבידול אינו רק תהליך של הפרדה מן המערכת הישנה , אלא גם של

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help