sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אלא לתמוך במשטר הקיים ולחזק אותו . בחיבורו "פוליטיקה" הוא טוען , שבין שהמדובר במשטר אוליגרכי ובין שהמדובר במשטר דמוקרטי , "כל חוקה נתונה דורשת חינוך שיהא תואם אותה" . בתי הספר , כנציגיהם העיקריים של החינוך , פירשו זמן רב את תפקידם , כפי שחייבים להיענות לדרישות החברה השוטפות ולא לחזות אותן מראש . בתי הספר היווניים והרומיים שקעו יחד עם התמוטטות מדינותיהם ולא נשאו בחובם זרעים להתחדשותו . גם בימי הביניים הסתגלו בתי הספר לרוח הזמן , ובעיקר לתביעות הכנסיה הקתולית . מערכות החינוך לא היו שותפות ליצירת הרוחות החדשות , שחוללו את תקופת התחיה , וגם לא להתהוות המהפכות הפוליטיות והכלכליות במאות ה , 18 ה 19 וה . 20 אומנם סופרים טרום מהפכניים הגו תוכניות של בתי ספר כמכשירים לשינוי חברתי , אבל אלד , הגיעו לכלל הגשמה רק לאחר שהמהפכות הפכו לעובדות קיימות , ועם התגשמותן סייעו התוכניות החינוכיות לביצור המשטרים החברתיים החדשים . גם ערב מלחמת העולם השניה פעלו בתי הספר על פי התיאוריה של אריסטו , על פיה מחובת החינוך ליצור רוח ההולמת את המדיניות הנקוטה , ולא לנסות לשנותה . 3 אף כי בתי הספר נהגו למעשה במשך הדורות כ"יצורי כפיו" של המשטר החברתי ולא כ"יוצריו , " לא נשכחה התיאוריה שבוססה לראשונה על ידי אפלטון בדבר תפקידו של בית הספר ליצור משטר חברתי חדש , והיא זכתה להבלטה ולניתוח יסודי במיוחד בתקופות שקראו לתיקון עוול חברתי . כך קרה , למשל , בארה"ב בתקופת השפל בשנת . 1929 נושא הדגל של התיאוריה בדבר הקידמה היה קונטס , 5 שיצא בקריאה נרגשת למורים להורות את הדרך שתחלץ את החברה האמריקנית מן הבוץ החברתי והכלכלי ; הוא טען כי לאחר שחיילים , כמרים , מדינאים ואנשי עסקים נכשלו בכינון חברה יציבה , אין לחשוש שהמורים ירעו לעשות מהם , אם יפעלו בעוז כדי לעצב דור חדש ומשטר חברתי חדש . לדעתו , המורים , יותר מכל קבוצה אחרת , שומרים על אוצר החוכמה של המין האנושי , והם עשויים להיות אנוכיים פחות מכל קבוצה אחרת בשימוש חוכמה זאת . את הביטוי הבולט ביותר לתפיסה שבית הספר עשוי לתרום לקידום החברה נתן דיואי , והוא גם ששיווה לה את אופיה החינוכי המובהק . לדעתו , בית הספר אינו צריך לעמוד לפני הברירה המצומצמת בין "החינוך כהעברה חברתית , " לבין " החינוך כשינוי פני החברה , " שהרי ההכרעה בשאלה זאת עשוייה להתבסם על העדפות פוליטיות ולא על נימוקים חינוכיים . החינוך צריך להיות אוטונומי וחופשי לקבוע את מטרותיו , וזהו תהליך השווה בחשיבותו למדיניות , שמטרתה לקבוע חיים משופרים ולדאוג להמשכם . דיואי גרס שהחינוך חייב לחפש את אמות המידה לשיפוט הקידמה החברתית והאינדיבידואלית בתוך התהליך החינוכי עצמו ולא מחוץ לו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help