sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון חינוך וחברה וזיקת הגומלין ביניהם במשך הדורות החינוך הוא חלק אינטגרלי של החברה בכללותה , והשינויים העוברים עליה משפיעים גם על החינוך . קביעה זאת נכונה במיוחד ביחס לשינויים העוברים על אותם תחומים בחברה , שיש להם נגיעה ישירה למעשה החינוכי , כמו תרבות , משטרים פוליטיים ודפוסי כלכלה . זיקת הגומלין שבין חינוך לחברה עוררה במשך הדורות את השאלה בדבר הפונקציה שהחינוך צריך למלא בתהליכים העוברים על החברה : האם תפקידו של החינוך , ושל בית הספר כנציגו העיקרי , לשקף את החברה במתכונתה הקיימת ולחנך את הצעירים לקראת החיים במסגרתה , או האם תפקידו לנסות לשפר את החברה ולחנך את הצעירים לקראת שינויים במסגרתה . בבעיה זאת נגעו כבר הפילוסופים היוונים העתיקים . אפלטון היה הראשון שגילה את הפוטנציאל הטמון בחינוך לשיפור החברה . בנקודת המוצא של חיבורו החינוכי הגדול "המדינה" הוא מפרט את התכונות האופייניות לחברה אידיאלית ומביע את מורת רוחו מתנאי החברה הקיימים . לדעתו , שיפור החינוך תלוי בעיקר בתנאי חברה משופרים ; אולם מכיוון שאת שיפור התנאים האלה ניתן להשיג באמצעות החינוך , סבר אפלטון שתפקיד החינוך "לא היה סתם התפקיד הפשוט של העתקת המסורות העתיקות על העוולות הטבועות בהן , אלא התפקיד המסובך להביא בהדרגה את החברה האידיאלית לעולם * " אולם תוכנית "המדינה , " כפי שאפלטון התווה אותה , לא נתקבלה מעולם על דעת היוונים כתוכנית מעשית . משפט סוקרטס משמש עדות לדבקות היוונים בתפיסה , שהחינוך צריך להיות תואם את המשפט החברתי , ואין זה תפקידו לנסות לתקנו ; שהרי חטאו של סוקרטס בעיני היוונים היה רצונו לבחון בעין ביקורתית את העקרונות שעל פיהם מתנהלים החיים בחברה . התיאוריה השמרנית על הזיקה שבין החינוך לבין המשטר החברתי נתמכה על ידי אריסטו , שקבע כי אין זה תפקידו של החינוך לבנות מחדש את המשטר החברתי ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help