sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בפתח הספר הספר דן בדילמה הקשה העומדת לפני מערכות החינוך המודרניות בעולם ובישראל , המאלצת אותן לחתור , בעת ובעונה אחת , להשגת היעד של שיוויון בחינוך , כמו גם לזה של מצויינות בו . מערכות החינוך המודרניות הן מערכות חינוך "פופוליסטיות , " המאופיינות בפתיחות ובנכונות לקלוט ילדים מכל שכבות החברה למספר שנים גדול . מערכות חינוך אלה נבדלות ממערכות החינוך בדורות הקודמים , שהיו מסגרות חינוך "אליטיס טיות" במהותן , מערכות סגורות ומיועדות בעיקר לילדים משכבות העילית החברתיות והכלכליות . הספר מתאר את המעבר ממערכות החינוך האליטיסטיות למערכות החינוך הפופוליסטיות ואת השינויים שחלו תוך כדי התהליך במטרות החינוך , במסגרותיו ובתכניו . המעבר מחינוך אליטיסטי לחינוך פופוליסטי מייצג את ה"פן השיוויוני" של מערכות החינוך המודרניות ומבטא את שאיפות החברה הדמוקרטית לתת הזדמנויות חינוכיות שוות לכל אזרחיה . אולם , מערכות החינוך החדשות , נתבעות לספק גם את הצורך של החברה המודרנית למצויינות , בתחומים הרבים והמגוונים שבהם האדם המודרני פועל . מקורה של תביעה זאת בהתפתחויות הגדולות והחשובות המאפיינות את החברה המודרנית ובפסגות שהיא הגיעה אליהן בתחומי הרוח והחומר . שאיפה זאת מבטאת את הפן המריטוקרטי של מערכות החינוך ואת הצורך להביא את התלמידים לרמות של הצטיינות . לכאורה , נראה ששני הפנים —הפן השיוויוני והפן המריטוקרטי —סותרים זה לזה , וכי השאיפה להגיע לשיוויון בחינוך עומדת למכשול בדרך להשגת מצויינות בו . הספר מתבסס על ההנחה , שמערכות החינוך המודרניות אינן יכולות לוותר על השגת אף אחת משתי המטרות , ושהן חייבות להתמודד עם משימה קשה זאת , בעת ובעונה אחת . הספר מנתח את המורכבות של ההתמודדות , מפרט את הקשיים בדרך להצלחה ומצביע על דרכים ארגוניות ופדגוגיות להגשמתה האפשרית . בית הספר המקיף מוצג כמבנה חינוכי אידיאלי , שבמסגרתו אפשר להתמודד בהצלחה עם הדילמה הקשה ואף לפתור אותה . הספר עוקב אחרי התפתחות בית הספר המקיף בעולם ובישראל , מגדיר את עקרונות הפעולה שלו ומציין את הקשיים בדרכי תפקודו . תקוותי היא שהספר יסלול דרך להבנת הבעיות של מערכות החינוך המודרניות בעולם , ובמיוחד לאלה של מערכת החינוך בישראל מאז כינונה ועד ימינו . דגש

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help