sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מדוע אין הדגש מושם בעיקרו בחטא , וכתוצאה מכך בתשובה , ולעומת זאת התשובה מופיעה בתורה כהבטחה של הצלחתו המוחלטת של הטוב , כמימושה של תוכנית הברית . ברור שהתורה אינה שוקדת על מחקר מתודי של החטא או חיפוש אחר הגדרת התשובה , אלא החטא מופיע וביטול הנטל שלו נעשה מתוך העומק והחיובייות המהותית של הדיבור הקדמון המהווה את מצב הדו-שיח . דומה שאת הכפרה אין להשיג אך ורק על ידי ההודאה על החטא והחרטה - טקס קורבן החטאת מכריע בחשיבותו . היעדרו של הסבר בטקסט עצמו , מעלה על הדעת שמבחינת התורה אין לצמצם את מידת החטא לתודעה הסובייקטיבית של האשמה . זו מוגדרת בראש ובראשונה על ידי מצבו האובייקטיבי של האדם בברית . ומתוך כך מוצג החטא כ"ממשות" חיצונית המעניקה לו טרנסצנדנטיות של ממש , ומבחינת מה שנוגע לתוצאותיו הסופייות ולהפרת הסדר בעולם הוא חומק מן התודעה ומפיקוחו של האשם . רק האל יכול לצפות בסטייה הזאת ולתקן את דרכי האדם על ידי הענקת המחילה . . 2 הפנמת החטא ואינדיבידואליזציה של העוון : המסר של הנביאים מבט חטוף בשאר חלקי התנ '' ך מאשר בראש ובראשונה שאפשר להתייחס לעיקרון הכללי של התשובה כאל עובדה קיימת בו . אפשר להיווכח כיצד מיושמים עקרונות התורה בחיים , וכיצד מסתמנות בו בזמן העתקות דגש החושפות היבטים חדשים בתודעת האשמה ובאפשרויות החרטה . ביהושע , שופטים ושמואל ניתנות דוגמאות רבות לתשובה של הפרט או של הכלל , אך נעמוד בעיקר על דוגמה של דוד , הראויה לבחינה מיוחדת בשל רום מעלתו וחומרת פשעו , וכן בשל טיב הכרתו באשמה ומעלת תשובתו . למרות גודל חטאו מתאפיינת התנהגותו של דוד בהכרה המיידית באחריותו , במהירות הודאתו ובעוצמת ריגשי החרטה שלו . הנביא מביא . 14 החובה לכלול בווידוי על החטאים את העבירות שנעשו בלא כוונה , שנשכחו או אינם ידועים ממחישה את המימד המוחלט הזה של החטא . . 15 יהושע ז יט , כ.- הודאת עכן . בעניין זה ראה משנה , סנה' ו , ' ב . תשובה של הכלל : שופטים ב ד , ה ; י י , טו , טז ; שמואל א , ז ה , ו r יב , כג . . 16 בספר שמואל מסופר על שני מקרי חטא ותשובה - חטאיהם של שני המלכים , שאול ( שמואל א , יג וטו ) ודוד ( שמאול א , יב וכד . ( להשוואת שני המיקרים ראה י' אלבו , עיקרים , חלק ד , ' פרק כ"ו , וכן פירוש אברבנאל לשמואל א , טו . ראה גם מדרש תהלים ק ותהילים כז . בספר מלכים מדגיש הכתוב במיוחד את תשובתו המיוחדת של המלך יאשיהו , מלכים ב , כג כה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help