sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

אין ספק שהווידוי המצווה בפירוש כמצוות עשה סולל את הדרך לחרטה , אבל הטקסט אינו מזכיר בפירוש את התהליך הסובייקטיבי והפנימי של התשובה . רמז שלישי לתשובה בתורה ניתן לנו בדברים , פרק לי . בעשרת הפסוקים הראשונים של הפרק , שהמסורת מכנה "פרק התשובה , " חוזר השורש 'שוב' שבע פעמים . הוא מוסב הן על העם הנקרא לשוב אל אלוהיו , הן על האל עצמו , המבטיח לדאוג לגאולת העם על ידי השבתו מן הגלות " . בניגוד לפסוק בספר במדבר הפונה אל הפרט , הפסוקים הללו נוגעים לכלל הציבור וקושרים את גורלו למעשה התשובה . מכל מקום , עדיין נותרת בעינה השאלה אם מדובר בחובה ובמצווה מפורשת או בקביעה פשוטה ; כלומר , בהבטחה . הפרשנים חלוקים בנקודה זו ודברי הכתוב : "ושבת עד ה' אלוהיך" אינו מאפשר להטות את הכף לטובת דעה זו או אחרת . לאחר עיון בתוכנם של שלושת הניתוחים שהוצגו לעיל , אין אלא לקבוע שהתשובה אינה מוצגת בתורה כחובה מפורשת . אמנם , היא כרוכה בתהליך הכפרה , היא קשורה קשר הדוק להבטחת הגאולה הקיבוצית של העם , אבל אין בשום מקום פתח לראייתו של מושג של המרה פנימית של התודעה או קשר עם הסליחה . עם זאת , קיבוץ הסיפורים והמצוות , עימותס זה מול זה , מחייבים אותנו למקמם בהשקפה רחבה יותר , שרק היא מסוגלת לגלות את המשמעות האמיתית של חוויית החטא והתשובה . בתורה אין להבין חוויה זו אלא במסגרת של הברית שנכרתה בין ה' לאדם . האדם לעולם אינו לבדו , האל פונה אליו וקורא לו תדיר ; אל המתעניין בהתנהגותו של האדם ומשגיח עליה . יזמה אלוהית זו מוצגת לעיתים קרובות בצורת מצווה , אך מה שנחשב באותה מידה שנחשבת מצוות החוק , ואולי אף יותר , הוא זיקת הדיאלוג . בראש ובראשונה עומדת נוכחות , ולא חובה או רעיון . גם החטא הוא פגיעה בקשר אישי , אך לעולם לא ניתוק מוחלט . נקודת המוצא אינה חטאו של האדם , אלא להיפך , האישור הבסיסי של יכולתו של האדם להוציא לפועל בהצלחה את התוכנית האלוהית של הבריאה , העומדת ביסוד המצווה והמשמעות העמוקה של הברית . לפיכך מובן . 11 נשים לב להקבלה בין הפסוקים ב' וגי וחי ויי , היוצרת קשר סיבתי בין החרטה של העם לגאולה . . 12 במדבר ה ז . ראה הערה 9 לעיל . . 13 השווה פירושי הרמב"ן , אברבנאל וספורנו לדברים ל יא-יד . שלושתם מתבססים על הכתוב וקובעים כי התשובה היא מצוות עשה . ואילו הרמב"ם מתייחס לעניין כאל הבטחה . ( הלכות תשובה , ז , ה . ( הוא מפנה אל במדבר ה ז , ורואה בחובת הווידוי את הביטוי הממשי של מצוות החרטה . ראה הלכות תשובה א , א .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help