sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

משום התעוררות לעבר שינוי יצירתי , הוא עלול להיות הרשעה עצמית חסרת יסוד ולפעמים חולנית . דור המבול , דור הפלגה , אנשי סדום ועמורה , האשמים בהקמת עגל הזהב , נענשים כולם בלי שייקראו ולו פעם אחת להתחרט על מעשיהם . על החטא החמור במיוחד של עבודת האלילים מבקש משה את רחמי האל , הוא תובע סליחה ומחילה , בלי להצדיק את תביעתו בחרטת החוטאים , ועוד פחות מזה בהחלטת תשובה מצידם . תפילתו והתערבותו האישית הן שמחלצות מן האל את הסליחה . פרעה אינו מודה בטעויותיו אלא כדי להשיג את ביטול המכות הנוחתות עליו ! האל מקשה את לבו , ודומה כי ננעלת בפניו כל אפשרות של תשובה . לעומת זאת , המרגלים מודים בחטאם ואף מזדרזים לתקן אותו ; אלא שרצונם הטוב אינו מביא לא לסליחה ולא לביטול העונש ! סיפורים אלה אינם מלמדים אותנו דבר לא על ערך התשובה ולא על המקום החשוב שהיא יכולה למלא בכפרה על חטאים . לעומת זאת , אנו מוצאים רמיזות מדויקות יותר לעניין זה , אף כי לא מנוסחות בפירוש , במצוות הנוגעות לחטאים התובעים קורבן חטאת . האשם החפץ לכפר על חטאו צריך לתקן את הנזק , להביא קורבן , ובהזדמנות זו "והתודה אשר חטא עליה . " ... הקורבן הוא האובייקטיביזציה של ההודאה על החטא : מודעות החטא מוצאת החוצה על ידי המעשה ובהבעת הדיבור . אין ספק שההתבטאות החיצונית הזאת כרוכה בהכרה בחטא וברגש של חרטה . ואף על פי כן , אין הם מנוסחים במפורש . הדגש העיקרי מושם בכפרה הפולחנית , והווידוי , אף שהוא חייוני , רק מלווה את המעשה המביא לידי סליחה . באמצעות העשייה שבמעשה הכפרה זוכה החוטא למחילה ; זה האמצעי שה' מעניק לו כדי לכפר על חטאו , אך סודה של הפעולה הזאת אינו מתגלה לנו . הוא הדין בעבודה החשובה של יום הכיפורים . אמנם , מדובר בהודאה ובווידוי על החטאים , אבל הכוהן הגדול הוא העורך את העבודה בכללותה , והוא יכפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל בית ישראל . . 5 שמות לב יא , יד ; ל לא . . 6 שמות טכז , כח ; יטז , יז . . 7 שמות י א . . 8 במדבר יד כג ; כט מה . . 9 ויקרא ה ה ובעיקר במדבר ה ז . השווה רש"י ( ה ה : ( "שאינו חייב על פי עדים עד שיודה בדבר . " ראה גם כריתות י"ב ע"א : "מודה בדברים חייב , אינו מודה בדברים , פטור . 10 . '' ויקרא טז . ראה בעיקר פסוק ל ו "כי ביום הזה יכפר [ הכוהן הגדול ] עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם " ...

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help