sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

. 1 הגווייה הראשונית : כפרת , חרטת ותשובת בתורת בתורה אין תמטיקה או ניסיונות הגדרה , אלא חוויות מעוררות מחשבה , סיפורים , סמלים ומצוות שמתבקש להן פירוש . מתגלה כאן מה שאפשר לכנות סדר אונטוגלוץי , קונקרטיות שונה מן הממשות הטיבעית , קריאה מחייבת לאידיאליות נורמטיבית . זהו עולם מטאפיזי הממקם את האדם מלכתחילה ביהס אישי כלפי האל וקובע , לפני כל עיון , מרחב רוחני של מיפגש ושל דו-שיח . במצב האופייני הזה של עולם התורה , שבו האדם מרגיש כבן-שיח לאל הפוקח עיין על התנהגותו , החוויה הנוקבת של החטא היא אירוע חשוב , ורבים הטקסטים המתייחסים אל העבירות , הן של הפרט הן של הכלל . מקבץ גדול של ביטויים ששורשיהם מסתעפים למקומות מגוונים מדגים בצורה מוחשית מאוד את נתיביהן השונים של ההפרה , של הסטייה , ההתקוממות , התעייה , החטאים , העוונות והפשעים , גם אם בכל המיקרים הללו יותר משהדברים אמורים בעבירה על כלל מופשט , בהשחתת ערך , הם מוצגים כניתוק של קשר אישי , כפגיעה ביחסים . הקשת הרחבה הזאת המתארת את החטא המתבטאת במצוות פולחנייות מסוימות , אך מצטיירת בעיקר מתוך סיפורים רבים וגלומים בה הגודל , העוצמה והעומק של חוויה קמאית , עומדת בניגוד בולט למקום המצומצם המוקדש לתביעת התשובה ולתופעתה . הטקסט אינו מתווה שום חיפוש של הגדרה ואף אינו מציע מונח לציון עקיפת החטא ואפשרות של תשובה ושל התפייסות . קורא שיסתפק במשמעות הגלויה בלבד יהיה מבולבל למדי מן העמימות שדומה כי היא השולטת בחרטה . הסיפורים הנוגעים לעבירות שעברו יחידים או קבוצות אינם מציינים במפורש הזמנה או נטייה לתשובה , ובשום מקרה אין בחרטה כדי לבטל את העונש . אדם הראשון מתנער מחלקו באחריות ונושא בעונשו . קין מוזמן לתקן את דרכיו , אך לאחר ביצוע פשעו הוא מביע לכל היותר רגש של צער . הוא סובל מכך שאינו יכול למחוק את חטאו וחש חרדה נואשת לנוכח המחשבה שמכאן ואילך יהיה עליו להיתקל בלי הרף במיכשול שאינו יכול לעקוף אותו . אך מוסר הכליות חסר התקווה הזה ממוקם בקוטב המנוגד של החרטה , הפונה אל העבר , לא על מנת להישאר בו , אלא כדי להתגבר עליו ולכוון אותו כלפי העתיד . אם אין במוסר הכליות . 2 בראשית ג יב : אדם מטיל את האחריות על האשה . אשר לעונש , ראה : בראשית ג יז-יט . . 3 בראשית ד ז ו "הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו . A בראשית ד יג : "גדול עווני מנשוא . "

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help