sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

למופת בהעניקו לו משמעות שמרנית ודינמית גם יחד . יש דמיון רב בין המאה השש-עשרה לבין תקופתנו . בשתיהן יש לאנושות תחושה שהיא נמצאת בשלב מכריע של התפתחותה . התפיסות של העבר בעייתיות מיסודן . העולם פוסח על שתי הסעיפים בין תפיסה אסונית לבין תקווה אופטימית של עליית עידן חדש . רבות הן התחושות המוקדמות של המהר '' ל , הדואג להישאר נאמן למסורת האמתית של התלמוד , אך מבקש גם לשלב בתוך מחשבת היהדות יסודות חיוביים מן הגילויים המדעיים שנתחדשו בימיו ולקחים מן השינויים ההיסטוריים והגאופוליטיים של זמנו , המהווים יסוד לפילוסופיה של ההיסטוריה שבהגותו . תפיסה זו קיבלה את משמעותה המלאה רק זמן רב אחריו . ניתן לפרש את יצירתו , המנוסחת כפרשנות של האגדות שבתלמוד ושייכת לפרספקטיבה הגלובלית של התאולוגיה היהודית המסורתית , כחקירתו של הגבול האמתי של האנושי . קורא בן זמננו עשוי למצוא ביצירתו של המהר"ל מפראג יסודות של הדאגה שחווה בעצמו בחייו האישיים . העניינים הנידונים במאמרים שלפנינו מדגישים את היסוד המטפיזי של הייעוד האתי של האדם , הנדרש לאמת את היות האדם כדי לכוון את החיוביות שבקיום לעבר קיום של "יותר מאדם , '' קיום של מתח דינמי ומאמצים שהמהר"ל מנתח את המבנה שלו כחלק מן המונח התנ"כי הברית , ורואה בחקיקתו של משה רבנו מודל מעשי של ההתנהגות ומשמעותה של ההתהוות . ומאחר שהמוטיבציה המוסרית מתנגדת לפיתויים הטבעיים , ומאחר שהחופש זקוק לניעור של השעבוד - נדרש חינוך לחופש כשחרור ובאחריות . השער השני של חיבור זה עוסק בשאלת החינוך , הנתפס לא רק ככלי להעברת ידע אלא גם כדרך לעיצוב האדם , והשאלה העולה בהקשר זה היא ו כיצד לחבר בין הפיתוח האישי , החופש של הפרט וההעברה מדור לדור של תכנית וסדר חברתי ? כל תורת חינוך מוצאת את עצמה קשורה לנורמה של תרבות בחברה נתונה . יש קשר הדוק בין המשטר החברתי לבין שיטת החינוך שהמשטר , כל משטר , תומך בה כדי לשמר את הערכים שבייסודה ולהנחילם לדורות הבאים . אם נכונה טענת קאנט ש"האדם הוא מה שהוא רק בזכות החינוך" ושכתוצאה מכך "החינוך הוא הבעיה הגדולה והמשמעותית ביותר שניתן להתמודד

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help