sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מנותקת מכל תפיסה של נצחיות . במקור , הפרט נמצא תמיד בקשר עם מציאויות אחרות , הן בזמן הן במרחב . קשר זה הוא היסוד של אנושיותו . התכחשות לתלות ההדדית הזאת , לממד הראשוני הזה , מובילה לצמצום האדם באופן טראגי ולניתוקו מן הפוטנציאל הגלום בו , ומונעת ממנו יסודות רוחניים העשויים להעשיר את קיומו ולהבטיח לו התרוממות אמתית והתעלות משחררת . החופש אינו יכול להתממש לפי רצון מקרי . משמעותו של החופש אינה יכולה להיות ביטול כל חוק אלא יצירה בזכות חוק , הנובעת מן הזהות המקורית , זהות חדשה שהמסורת היהודית מציגה אותה כמשיחית . ביסודו של דבר , אין מדובר רק בתקווה , אלא לפחות במובן הקולקטיבי , בהשתתפות פעילה ביצירת חברה של אחווה ושל שלום וקיום המביא בחשבון את הקשר הבין-אנושי ומשלב אותו בתכנית טרנסצנדנטית . ייחודיותה של היהדות מתבטאת בקשירת ההיסטוריה של הישועה אל ההיסטוריה של גורל אומה מיוחדת . היהדות שימרה בזיכרון הקולקטיבי של עם ישראל נאמנות לזהותו המקורית , הנתפסת כנתונה למתח של מהלך היסטורי . גילוי ממד הזמן וההיסטוריות במערב מהווה מזה דורות חלק בלתי נפרד של ההיגיון ושל התודעה של המורשת היהודית . מורשת זו העניקה מאז ומעולם ערך רב לאנושי , לשחרור האדם , להשתתפותו בפרשנות החוק ובגיבוש היישום המעשי שלו בדרך המאפשרת את קיום החופש . הערכים היהודיים הם מקוריים , משום שהם נאבקים למען החופש ומצהירים שלא ניתן להשיגו בלי לקבל את עקרונות המחויבות לחוק וחשיבות המעשה החיצוני . המידה העליונה של החופש אינה תלויה במימוש האקראי של הרצון ובביטול כל הכללים אלא ביכולת האדם לקבוע גבולות לחופש שלו . האדם צריך לשאוף לא רק להרחבת החופש אלא בעיקר להעצמתו . מבחינה זו , חשוב לחזור ולהדגיש את הערך הרב שיש להומניזם אמתי ולממש את התפיסה הזאת בחינוך ובהוראה . כשאנו פועלים כך בשם החופש נגד מגמת החברה להתפורר , אנו שואפים לתרום ליצירת האיזון החיוני לשמירה על האדם . על ידי חינוך הפתוח אל העולם המודרני תוך כדי אימוץ גישה ביקורתית כלפי שיטותיו ומטרותיו או על אי-קיום מטרות בו , לא יהפוך החינוך היהודי למוסרני ומיושן . אדרבה , הוא יפגין כוח הישרדות המשמר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help