sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

נעדר תקווה . ההתפשטות כמעט חסרת הגבולות של האמצעים , המאופיינת בהיעדר מטרות או עקרותו , תורמת עוד יותר לחיזוק הזעזוע העמוק שהמשבר מוביל אליו . והשאלות העולות מאליהן הן : האם הפרט יכול בתנאים הללו להגיע אל אצילותו המקורית של היצור האנושי ? איך הוא יכול למצוא בתוך קיומו את הגורם החיוני העשוי לרוממו לפסגות של גדלות ? האם הוא יכול למצוא בתוך עצמו את הקריטריונים העשויים להדריכו בביקורת מעשיו ובהטלת ספק בסובייקטיביות שלו ? האם יש לאדם זכויות מוחלטות או שמא רק זכויות יחסיות ? האם מוסד הדמוקרטיה והתביעה לחופש המחשבה שביסודו של מוסד זה הולמים אתיקה אובייקטיבית של ערכים ואישור של משמעות כוללת של ההיסטוריה ? האם יש זכות בלי מחויבות מגבילה של חובה ? כלומר , האם נכונה הטענה האקסיולוגית שהפרט עצמאי מן הפעולה המבנה אותו ? ומה מבטיח את אצילות האדם במסגרת של סובייקטיביזם מוחלט ? אם אנו רוצים להתעמת ברצינות עם המודרניות בלי לוותר על העקרונות המייסדים של היהדות , עלינו לקחת בחשבון את המאבק לזכות שאינה ניתנת להפרה של האדם לחופש מחשבה ולנסות לראות כיצד המודרניות יכולה לתרום לקבלת נורמה חיצונית אובייקטיבית ועד כמה היא יכולה לעשות זאת ; האם היא יכולה לגלות בכוח התנופה שלה ממד שיציף אותה ויפתח אותה לעבר האינסוף ? והאם קבלת חופש המחשבה מובילה בהכרח לרלטיביזם מוסרי , להתנהגות בקלות ראש ולדחיית כל חובה ? תחילה עלינו לפנות לניתוח ממוקד של מושג הדמות האנושית , שאין כל ספק שאינו זהה למושג הפרט או למושג היצור , ולבדוק מהי הדבקות האינטימית הקושרת את האדם אל האל ואל העולם , ומה טיב הקשרים התרבותיים שביסוד הזהות האנושית ? התשובה לשאלה הזאת מובילה באופן טבעי להטלת ספק בתפקידם של המוסדות החותרים להבטיח את המשכיות התרבות בחברה . משבר ההומניזם האירופי , הקיים לפחות מאז ימי מלחמת העולם הראשונה ועד ימינו , מתבטא בהתפשטות האלימות , בזעזועים עמוקים בחינוך ובהתפוררות

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help