sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

פתח דבר משבר המשמעות בעולם המודרני לא ניתן להבין את האירועים שעיצבו את המאה העשרים , המשפיעים גם על המאה העשרים ואחת , בלי לעיין במהות האדם והאיומים על אנושיותו . המודרניות מתיימרת להיות מנותקת מתפיסת העולם שהיה בה לאדם מקום יציב בחוקיותו הנתונה של היקום . מעתה , האדם עצמו צריך בתבונתו וברצונו לגבש את החוקים ולייסד את הערכים הקובעים את התנהגותו : הוא טוען לזכותו להיות הנתין של קיומו . ייחודיותו , העושה אותו שונה כל כך משאר היצורים , מעניקה ערך ליומרותיו . הוא מתיימר להיות עצמאי בפעולתו ומסרב לקבל את נורמות ההתנהגות שלו מטבע הדברים או מן האל . מבנה הסובייקטיביות מתגבש בפילוסופיה על יסוד טיעון הקוגיטו ( cogito ) שטבע דקארט : "אני חושב - משמע אני קיים . " צורת ההכרה האבסולוטית של האני נבנית על יסוד תורת המוסר של קאנט . שניהם , דקארט וקאנט , נוקטים בתפיסתם ניתוק מפורש מכל הקשר היסטורי . ההומניזם המודרני מעניק לאדם מקום ייחודי בקרב הבריאה , אלא שדימויו אינו מובחן ואינו מוגדר . חשוב להבדיל בין האדם לבין בעלי החיים , המכונות והחפצים , אלא שהבדלה זו אין בה די כדי להגדיר את טבעו באופן חיובי . כדי למצוא קו מנחה להגדרת טבע האדם , יש לפנות אל המטפיזיקה . השאלה החשובה ביותר היום היא הבנת מהותו של היצור האנושי : מה אינו משתנה בוי מהו אמצעי הזיהוי המוחלט שלו המאפשר להגדיר את המבדיל בינו לבין מינים אחרים ביקום ומצדיק את תביעתו לחשיבות ייחודית ואת זכותו לה . נדמה שהקו המאפיין את האדם ומבדילו משאר היצורים בעולם הוא דבר שאין עליו עוררין . ודאי שאינו עניין היסטורי . הברבריות המתעוררת שוב ושוב בעולמנו היא תוצר של התפיסה המוטעית של הישות האנושית ומהות ייעודה . מדובר בתהליך של חורבן שלא ניתן לצמצם את הבנתו . 1 ראה אנטלם , המין האנושי , המדבר על '' רגש בסיסי של השתייכות למין האנושי . "

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help