sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פתח דבר - בין מערבלמזרח דמדומי ערב חורפי בלונדון , פברואר , 2004 ואני עומד בכוונה תחילה על הקו המפריד בין מזרח למערב בתצפית האסטרונומית המלכותית בגריניץ . ' לקו מלאכותי זה משמעות מעשית בקביעת שעות כדור הארץ לאורך היממה מלבד שאלת היחס בין מזרח למערב . האם הסימון הוא לתועלת ניווט ועסקים בלבד , או שמא הוא משמש כסמל לקו פרשת מים תרבותית בין ציוויליזציות בעולם מפורד ? ומה מקומם של העם היהודי ומדינת ישראל בסוגיית שעוני תבל , כאשר תיחום הזמן נקבע בצפון אירופה על ידי אימפריה שהתנשאה כמרכז העולם ושקעה מאז ? ומה מקומם של היהודים , שהיו הן במרכז הן בשולי תולדות העמים בנושאי ספר ומדינה , דת ומדע , והם מיטלטלים למזרח בעת החדשה כדי לחדש ימי קדם ? ייתכן שהישראלים ניצבים על הקו ושייכים לשני חלקי העולם , ייתכן שהם שייכים לחלק אחד בלבד וייתכן שהם נידחים כאפר וכרוח מבלי להשתייך לשום חלק . אני צופה בטלוויזיה בשעת ערב קיצי בסוף יוני , 2005 ועל המסך עולה הרקדנית הנודעת רינה שיינפלד , לבושה בשמלה סינית או הודית . היא היתה פעמים רבות במזרח הרחוק . סגנון הריקוד האמנותי שלה מבטא גוף ונפש , והיא מספרת שהיא העבירה לאחרונה שיעור בבייג'ינג ביוזמת משרד החוץ הישראלי . כה אותנטי היה מופע הריקוד עד שהיא נשאלת אם מדובר בריקוד סיני . יעקב אחימאיר , המראיין אותה , קורא לה 'אשת המערב' בסין . רינה עונה , מבלי למחות על התואר שהוענק לה , שהיא לא באה לשם באופן מתנשא , ולמעשה מודה : "לקחתי מהם . " בעודה סחה לפי תומה על מטרת האירוע שבו השתתפה היא מחלקת בין הרקדנים ממזרח לאלה שבאו מן המערב , כולל אותה עצמה . משונה הדבר שהיא מזדהה כרקדנית מערבית בזמן שהיא עצמה , כאמור , נמצאת במזרח ומשולבת באופן מקצועי ורוחני בתרבות ריקודים של המזרח . סיפורה של רינה שיינפלד אינו חריג בתרבות הישראלית . לפנינו עדויות רבות על משיכה ישראלית למזרח יחד עם קושי עמוק להתרחק נפשית מהמערב . ב'ספרי מסע' של משה גלעד נחשב הישראלי המבקר במזרח - נפאל , למעשה - כאדם לבן . ואם היה אותו ישראלי ממוצא תימני או פרסי , האם היה גם הוא נראה כשייך לגזע לבן ? הדברים מופיעים שוב במבוכה שנוצרה בחוף השנהב שבמערב אפריקה בימי אנדרלמוסיה והרג בנובמבר . 2004 בהגיעה לישראל נשאלה אשת השגריר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help