sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נאמן ליהדות מקורית ותורה לעם . לא לחינם אמרו ש"כשנשתכחה תורה מישראל ? לה ? זרא םבבל mm t f an # n f ity , tjmmi m ;/ ram ונשתכחה' עלו רבי חייא ובניו ויסדוה" ( סוגה כ' א . ( א 8 ילו גתקופת פריחתה של תורת ארץ ישראל' שימשה בבל מעין עורף רוחני לארץ ישראל . ומכל שכן בשעות משברים רוחניים שלא היו נדירים בתקופת בית שני ובתקופת התלמוד . כמו בכל תנועה היסטורית גדולה , לא היתה ההתקדמות שווה בכל הזמנים . בגלל סיבות שונות היו גם נסיגות מהאידיאל הגדול . היו אלה ימי " קטנות" שבהן "נשתכחה תורה מישראל" במידה מםויימת' אם כי אין להגזים את ה"שכחה" שהיתה אולי רק יחסית לעומת השיא שקדם לה . ימי קטנות כאלה באו לרוב בנסיבות של משבר פוליטי וכלכלי , ועם שיפור המצב נתאפשר המשך פעולת החינוך התורני לעם . בבוא ההזדמנות הכשרה היה רק צורך באישיות המתאימה שתעמוד בראש המפעל . אישים נעלים המסוגלים לתרום משאר רוחם לחינוך האומה היו עולים מבבל מדי פעם בפעם — שלושת הנקובים בשם לא היו מסתמא היחידים — והצליחו להעלות את החיים הרוחניים בא"י לרמה גבוהה , שעלתה על פי רוב על השיאים שקדמו לה . נתמזל לו מזלו של עזרא שקיבל סמכות רחבה מידי ארתחששתא מלך פרס לארגן מחדש את החיים הדתיים והחינוכיים של העם . חשיבות יתירה נודעת לו לצו המלך ללמד את התורה לכל היהודים היושבים ב"עבר נהרה * t " ודי לא ידע ההודעה" ( עזרא ז , כה . ( פירוש הדבר שלימוד התורה ושמירת מצוותית לא היו ניתנים למצפונו של הפרט' אלא הפכו מעין חובה מדינית שאין להרהר אחריה . מדינת התורה שתיקנו עזרא ונחמיה נתקבלה על היהודים בעל כורחם — בתוקף כוח הממלכה הפרסית שתמכה בפעולותיהם של מנהיגי האומה היהודית . כשעלו עזרא ונחמיה מבבל' נתקלו במצב של ניוון רוחני חמור . הכהונה היתה במצב של התפוררות רוחנית . העם לא ידע את התורה וממילא לא ידע לשמור את מצוותיה . נישואי תערובת בקנה מידה גדול הביאו לידי כך שגם השפה העברית נשתכחה מפ ! י הלק ניכר של הנוער ( נחמיה יג' כג כד . ( הפעולות והתיקונים המיוחסים לעזרא , — ששם את מטרת חייו "ללמד בישראל חוק ומשפט" ( עזרא ז' י ) — היו בעלי מגמה חינוכית דתית מובהקת . התיקון האופייני ביותר היה "שיהו קורין בתורה בשני ובחמישי ובשבת במנחה" ( ירושלמי מגילה ד , א' דף עה' א ! בבלי ב"ק פב' א % עיין גם בבלי מגילה לא , ב על תיקון אחר של עזרא הקשור בקריאת התורה . ( חשיבות יתירה נודעת לתיקון זה שנתקבל בכל הכרכים והעיירות שבארץ ישראל . היות ויום שני וחמישי היו גם ימי השוק' זכו גם בני הכפרים ועמי הארצות שבכל מקום לשמוע דבר תורה גם בלשון הקודש וגם בתרגום ארמי עם פירושו של המתורגמן ( עיין נחמיה ח' ז ח ; משנה מגילת ד , ד . י . תוספתא שם ד ( ג , ( כ , לא לח . ( לפי מסורת אחרת' "עזרא תיקן להן לישראל שיהו מושיבין סופר בצד

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help