sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ספר איוב בנוי משלושה סבבים של דיון בין איוב לרעים , לאחריהם סיכום של איוב ( וכשיאו פרק ל"א , ( ההתערבות של אליהוא בדיון , מענה ה' לאיוב ופרקי הסיום . משלושת הסבבים הבאתי רק את הראשון , שממנו ניתן ללמוד את דעות הרעים , ומה שחשוב לא פחות - השפעת דעות אלו על דעתו של איוב . מכאן עברתי לאליהוא , למענה ה , ' ולסיפור-הסיום של הספר . לימוד פרקים אלו הוא עניינו של חלק ב . ' בפירוש הפסוקים שילבתי את המדרש במקום שהוא מסביר את הפשט ( כשיטת בכרך . ( אלא שהמדרש לאיוב הוא מועט יחסית . חלק ג' "מה למדנו' דן במסקנות . מהי תשובת הספר לשאלת צדיק-ורע-לו ? מדוע היה צורך בניסיון לאיוב ? מה היתה טעותו של אליפזי מדוע ה' פונה לאיוב בחומרה ( ל"ח ב : ( "מי זה מחשיך עצה במילין בלי דעת , '' ועם זה הוא אומר לאליפז ( מ"ב . 2 שיטת יהושע בכרך היא להבין את עומק פשט המקרא מתוך התבוננות במדרש השייך אליו . לדוגמה , בספרו "אמה של מלכותי על מגילת רות ( יהושע בכרך / אמה של מלכות . להוראת מגילת רות על-פי המקורות . הוצאת הספרים של הסוכננות היהודית , ירושלים תשל"ו , ( שואל בכרך מפני מה נענש אלימלך , שהוא ושני בניו מתו בהיותם בארץ מואב ? והוא מביא את המדרש ו אלימלך מגדולי המדינה ומפרנסי הדור היה , וכיון שבאו ימי רעבון , אמר ! עכשיו יהיו כל ישראל מסבבים על פתחי , זה בא בקופתו וזה בא בסלו . מה עשה ? עמד וברח מפניהם ( ילקוט שמעוני רות רמז תקצ"ח . ( לכאורה המדרש מעמיס על הסיפור מטען מיותר . בפשטו , מספרת מגילת רות על רעב שהיה בארץ ועל משפחה שעברה זמנית לגור בארץ מואב , שבה היה לחם . אולם עיון מעמיק מראה זרמים נוספים מתחת לפני השטח . בשובה ממואב לארץ יהודה אומרת נעמי "אני מלאה הלכתי , וריקם השיבני הי " ( רות אי כא . ( אם הרעב אילץ את המשפחה לחפש אוכל , לא מתאים לומר "אני מלאה הלכתי . " עדיין אפשר לומר ש"מלאה" הכוונה עם משפחה , בעל וילדים . אבל היחס המתנכר של השכנות בשובה של נעמי , אשר עוזבות אותה ואת רות לרעוב ללחם , אינו מובן אם לא שהיה כליבן כעס על נעמי , אשר פג רק לאחר שעברה עליה תקופת מחסור עד שנגאלה בידי בועז . מדוגמה זאת ועוד כמותה רואים את דרכו של המדרש לאחד מידע מפסוק אחד עם מידע מפסוקים רחוקים הקשורים לאותו עניין עד שמתקבלת תמונה עמוקה ועשירה יותר של הכתוב .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help