sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא הרמב"ם , בספר "מורה נבוכים , " כותב : "פרשת איוב המופלאה והנפלאה היא משל , לביאור השקפות בני אדם בהשגחה . וכבר ידעת מאמר אחד מהם [ מהחכמים ] בפירוש 1 איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה ( בבא בתרא ט"ו א . ( ואשר חשב שהוא היה ונברא ושהוא מעשה שהיה , לא ידע לו לא זמן ולא מקום , אלא אחד מן החכמים אמר שהיה בימי האבות , ואחד אמר שהיה בימי משה , ואחד אמר שהיה בימי דוד , ואחד אמר שהוא היה מעולי בבל , וזה ממה שמחזק דברי מי שאמר שהוא לא היה ולא נברא . '' ספר איוב אינו תיאור של מאורע שארע בארץ כלשהי בזמן כלשהו , אלא דיון הגותי בבעיות יסוד . רבים , יהודים ולא-יהודיס , דתיים וחילוניים , לומדים את ספר איוב , מעיינים בו ומצטטים ממנו - והספר נותר חידה . הספר ארוך , לשונו קשה , אבל הקושי הגדול ביותר הוא שהספר אינו עונה תשובה מובנת לשאלה שהוא מציג - שאלת "צדיק ורע לו . " אנחנו רואים כל-כך הרבה סבל בעולם . האם יתכן בכל זאת שאלוהים משגיח מן השמים ועושה צדק על הארץ ? זו השאלה ששואל ספר איוב . מהי אם-כן תשובתו ? אס כל התשובה היא ! 'אין לך מה לשאול , כי ה' חכם יותר מן האדם , ' אפשר היה לומר זאת בפרק קצר אחד . למה לכתוב ספר כל-כך ארוך ? יתירה מזאת : את הטענה שה' נעלה יותר מן האדם חוזרים ואומרים מתנגדי איוב בויכוח , ובסוף הספר ה' נוזף בהם "כי לא דברתם אלי נכונה ! " מה היא אם-כן התשובה הנכונה ? נדון בכך בפרק "מהי התשובה לשאלה של ספר איוב " ? מטרת ספר זה ללמוד את אחד הספרים הקשים שבתנ"ך בצורה שתאהיב אותו על הלומד . יצאתי מהנחה שככל שהלימוד יהיה . 1 מורה נבוכים . תרגום י . קאפח . הוצאת מוסד הרב קוק תשל"ז , חלק ג פרק כב .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help