sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הזדהתה אתן ונשענה עליהן , ובמובן זה אכן ייצגה אותן , אבל דווקא בשל סיבה זו התחילו גם הן לראות בה נציגה בלתי לגיטימית של הקולוניאליזם שלהן , שעליו הן חייבות להכות על חטא אם רצונן לקיים את השפעתן בארצות שמהן נסוגו . בבעיית היחסים בין ישראל למדינות המערב נכרכה כמובן הבעיה הפנימית של היחסים הנובעים מן התלות הכלכלית , הביטחונית והמדעית הטכנולוגית של ישראל בארצות המערב , ושל היחסים עם יהדות התפוצות שהשנאה לישראל מאיימת ישירות עליה . הסכסוך בתחום פנימי זה לא התגלה בכל עוצמתו בשנים הראשונות להקמת המדינה . על רקע זיכרונות שואת יהדות אירופה ועל רקע התחרות בין מדינות המערב לברית המועצות על השפעה במזרח התיכון , נשמר איזון מסוים ביחסי המדינות האלה למדינת ישראל מזה ולמדינות הערביות מזה , אולם עם התעצמות השלכותיו של הסכסוך הישראלי-הערבי התגלו הסכנות והמתחים בכל עוצמתם . מניתוח זה של מצב מדינת ישראל עם הקמתה נובע שהיא לא יכלה לוותר על האידיאולוגיה הלאומית שכוננה אותה . במחצית הראשונה של המאה ה 20 הניחה התנועה הציונית העולמית את יסודותיה על בסיסה של אידיאולוגיה לאומית ובנתה את הגשמתה על מוטיבציה לאומית טעונת ציפיות משיחיות . כאמור , המטרה היתה להחזיר לעם היהודי הגולה והנרדף את זכות ההגדרה העצמית הלאומית במולדתו ההיסטורית , לשחרר אותו מהעול המדכא , המשפיל והמאיים של עמי ארצות המערב שמאסו בו , ולשחרר את עמי ארצות המערב מנוכחותו הבלתי רצויה להם : על יסוד אינטרס גומלין זה זכתה הציונות לתמיכה הבינלאומית הדו ערכית , שאכן אפשרה לבסוף את הגשמתה . שני מקורות הזינו את האידיאולוגיות ואת המוטיבציות הלאומיות בציונות : הלאומיות הליברלית של מדינות מערב ומרכז אירופה והלאומיות הסוציאליסטית שהתגבשה ברוסיה , באוסטריה ובפולין . שתי ההשפעות הללו התנגשו זו בזו וחוללו ב"יישוב" הארץ ישראלי פער עימותי עמוק בין מפלגות הפועלים למפלגות הקפיטליסטיות . אולם היה מכנה משותף מוצק אחד שהצדיק , גישר ואפשר את הנחת היסודות ההתיישבותיים , הכלכליים והחברתיים הפוליטיים להקמת המדינה , הוא תודעת אחדות הגורל של עם נרדף ומופקר להשמדה מפני שהוא חסר את הכלי הלאומי הנחוץ להגנה עצמית . מלחמת העולם השנייה חוללה , כאמור , מהפך ביחסן של מדינות המערב הליברליות ללאומיות , אולם באותה שעה כבר היה אופיין הלאומי מגובש ברמה ובעומק ששוב לא נזקקו לתימוכין של אידיאולוגיה ממסדת ומגייסת . בהסתכלות ביקורתית לאחור ניווכח שהאלימות ה"מתקדמות" במדינות המערב יכלו להרשות לעצמן את ההתכחשות הזמנית ללאומיותן מפני שהיא היתה שרירה וקיימת , וכזאת היא גם היום . לעומת זאת , העם היהודי שעמד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help