sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בכיוון זה , אלא שההגירה הבלתי מבוקרת עוררה את בעיית שנאת הזרים . מבחינת המדינות הקולטות את הזרים , זו היתה בעיית התפרקות הסולידריות האזרחית , שהיא היסוד החברתי ליציבות המשטרים הדמוקרטיים , תקינותם וחסינותם . נטיית האליטות המוטבות על ידי הגלובליזציה להתעלם מאיומיה ומסכנותיה של הבעיה המפציעה עודדה את תחיית הלאומנות הישנה בקרב השכבות העממיות שקופחו על ידה , שכן למרות העלייה הכללית ברמת החיים , התרחבו הפערים בין המעמדות העליונים לתחתונים והאיבה ביניהם לא נעלמה . לא ארכו הימים ובמדינות המערב הליברליות צצו תנועות ימניות ניאו פשיסטיות , ניאו נאציות ואנטישמיות . אבל כל עוד נמשכה הגאות הכלכלית , ורמת החיים של רוב אזרחי המדינות העשירות עלתה בהתמדה במידה ניכרת , היה אפשר לעצום עיניים מול הסכנה או לצאת ידי חובה בהצעת חלופות תיאורטיות , דמוי מדעיות , לסולידריות הלאומית , כגון התיאוריה של "חברה אזרחית רב תרבותית , " שנראתה אידיאלית בעיני השכבות המוטבות על ידי הגלובליזציה , אך בלתי נסבלת לחלוטין מנקודת הראות של השכבות העממיות שאינן מוטבות על ידה . אלה היו מחירי הגלובליזציה המתבלטים היום גם בתחום היחסים בין המדינות העשירות למדינות העניות , גם בתחום קיטוב הפערים בין עניים לעשירים במדינות העשירות , וגם בתחום שנאת הזרים , שכן היום היא כבר מגבשת עמדות פוליטיות במפלגות החותרות אל השלטון . מהתפתחויות אלה ניתן להסיק שאין תחליפים להרגשת זהות קיבוצית המבוססת על לשון אם , הרגשת מולדת , תרבות נורשת מדורות וזיכרון היסטורי משותף ; והרי זהות המבוססת על יסודות אלה היא מהות הלאומיות ההומניסטית . מדינת ישראל קמה עם סיום מלחמת העולם השנייה בהגשמתה של שאיפת העם היהודי להשתלב בין מדינות המערב המפותח ולהיות ללאום עצמאי . אולם מבחינת העמים שהשתחררו משליטת המעצמות , ועל כן גם מבחינת המעצמות הללו עצמן , היתה ישראל מדינת לאום מערבית חדשה ובתור כזאת היא ממשיכה את הנוכחות המערבית הקולוניאליסטית במרחב הגיאופוליטי של עמי ערב . בכך התגלמה סתירה עמוקה : ישראל קמה להחזיר לעם היהודי את זכות ההגדרה העצמית בארצו ; כל שכנותיה הערביות קמו לשם אותה המטרה , אבל ישראל שהתעמתה עם האומה הפלסטינית בארצה הוקעה על ידן . וכיוון שגם הן היו מסוכסכות זו עם זו , נהפכה שנאתן לישראל , שהוגדרה כראש גשר שהמעצמות הנסוגות השאירו אחריהן למקרה הצורך , לגורם היחיד המאחד אותן . הסתירה במעמדה של ישראל בין שכנותיה עוררה אפוא בעיה לאומית חמורה ומורכבת : כלפי פנים התעוררה הבעיה הלאומית של היחס אל ערביי ישראל ; כלפי חוץ התעוררה הבעיה הלאומית של היחסים עם מדינות ערב ; כלפי פנים וכלפי חוץ כאחד התעוררה בעיית היחסים עם מדינות המערב הנסוגות מן האימפריאליזם הישן ומן הלאומיות : ישראל

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help