sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

טעמים : זה המקור הקלסי שבו הניח את היסודות לתורתו ; העידון והפיתוח קרבוהו יותר לגישה הניאו מרקסיסטית שבה אדון בנפרד בהמשך ; מאמרו הראשון מבליט יותר מן האחרים את מקומן של גילדות מקצועיות אוניברסיטאיות בעיצוב תוכניות לימודים בית ספריות . ברנשטיין טבע שני מושגי מפתח . . 1 מידור . ( classification ) הצבת גבול בין תכנים שונים . תוכנית לימודים המאופיינת במידור מלא מבוססת על לימוד הדיסציפלינות בנפרד ועל הצבת חיץ בין תוכני הלימוד הבית ספריים ה"מקודשים" לבין התכנים החוץ בית ספריים . בתוכנית לימודים המבוססת על רמת מידור נמוכה בולטים יותר הלימוד הבין תחומי המשלב בין התכנים הבית ספריים לבין אלו העומדים מחוצה לו . . 2 מסגור . ( framing ) קביעת תוכן , שיטות ומועד הלימוד . במערכת בעלת מסגור חזק , הדבר נקבע בעיקר על ידי משרד חינוך ריכוזי ובמקצת על ידי המורים . במערכת בעלת מסגור רופף , מרכז השליטה עובר למורים ולתלמידים עצמם . מערכת חינוך בדרך כלל מאופיינת בצופן איסופי ( collection code ) לעומת צופן אינטגרטיבי , ( integration code ) כלומר יש בה מידור ומסגור חזקים . הצופן האיסופי מעודד בני אדם לגבש את זהותם האישית כזהות מקצועית , המבוססת על לימודים בתחומי התמחות מוגדרים . כתוצאה מכך נוצרות גילדות דיסציפלינריות המעוניינות לשמור על כוחן . הן עושות זאת באמצעות שני מנגנונים עיקריים : ( א ) הצבת מבחני כניסה קפדניים וסלקטיביים לגילדה ( תעודת בגרות , תואר ראשון , תואר שני ועוד ;( ( ב ) הסתרת ה"סוד" של הדיסציפלינה מכל אלה שטרם הצטרפו לגילדה . מהו הסוד הזה ? "הפוטנציאל של הדיסציפלינה ליצור מציאויות חדשות ... וגם ... התעלומה המהותית ביותר של הדיסציפלינה איננה קוהרנטיות אלא אי קוהרנטיות ; לא סדר , אלא אי סדר ; לא הידוע , אלא הבלתי ידוע" . ( Bernstein 1971 , 57 ) יש לכך השלכות חינוכיות מרחיקות לכת : "רק מעטים חווים בעצמותיהם את הרעיון שידע הוא חדיר , שסדריו הם ארעיים ... לרוב בני אדם , החברות לתוך ידע הוא חברות לתוך סדר , הסדר הקיים , לתוך החוויה שהידע החינוכי בעולם איננו חדיר" ( שם . ( במילים אחרות , הצופן האיסופי מעודד הוראה המבוססת על דפוס של הנחלת " אמיתות" ובחינה בכלים קונבנציונליים באיזו מידה "קלטו" התלמידים את החומר . במונחים של ברנשטיין , הלימוד עובר מעיסוק ב"מבנה השטח" של המקצוע בגילאי בית הספר לעיסוק ב"מבנה העומק" באוניברסיטה ( בעיקר בתארים גבוהים . ( מבנה העומק מורכב מן העקרונות של יצירת ידע חדש ( שם , . ( 61 לטענתו במערכת המאופיינת באמצעות צופן אינטגרטיבי המבוסס על ארגון בין תחומי של מקצועות , המגמה הפוכה : ממבנה העומק למבנה השטח .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help