sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

סייזר מצליח , כאמור , לעמוד בפני ביקורת מצד הירסט , מאחר שהוא נמנע מלטעון ששאלות אלו מצביעות על מיומנויות כלליות . לשיטתו שאלות אלו משקפות "הרגלי חשיבה" ( habits of mind ) שעולים כל פעם מחדש בהתמודדות עם תוכן חדש . הדרכים שבהן מתמודדים עם השאלות ועם משמעויותיהן עשויות להיות שונות בתכניהן . לשיטתו , על בית הספר מוטלת המשימה ללמד כיצד להעלות שאלות אלו , שכן חשיבותן רבה יותר מהבלטת תוכן מסוים על חשבון אחר . דוח שנהר . חשובה במיוחד לדיוננו העמדה שהובעה בדוח שנהר ( משרד החינוך ( 1994 שהוגש לשר החינוך בנושא לימודי היהדות בחינוך הממלכתי . עמדה זו מייצגת היבט עכשווי , ומהתרשמותי היא מקובלת מאוד בקרב אנשי רוח ומחנכים רבים בישראל . הטענה העיקרית העומדת מאחורי הדוח היא שכדי להמשיך לקיים תרבות לאומית , הכרחי שלחברי תרבות זו או לאום זה יהיו " שפה" משותפת ומערכת משותפת של אסוציאציות ומושגים . מרכיב מרכזי בתוכנית הלימודים חייב אפוא להיות שאוב ממערכת האסוציאציות שאותה יש להנחיל לדור הצעיר . האם ההנחה ש"תרבות לאומית פירושה מערכת אסוציאציות משותפת" אכן סבירה ? האם זהו הדבר המהותי המאחד והמייחד עם או אומה ? ואם כן , כיצד מזהימ מערכת זו ? לדעתי חברי ועדת שנהר לא העמידו הנחה זו במבחן הביקורת , והסתפקו בקביעה שמערכת האסוציאציות הרלבנטית לנו פירושה "ארון הספרים היהודי . " האומנם ? הקושי המרכזי העומד בפני כל הגישות הרציונליות המנסות להצביע על מרכיב מהותי הכרחי כבסיס לתוכנית הלימודים הוא שכל גישה מצביעה על דבר מה מהותי שונה כנקודת מוצא ! קשה להצביע על דרך רציונלית להכריע בין נקודות מוצא "רציונליות" שונות . . 2 תיאוריות "מערטלות" האנתרופולוגית מרי דוגלס טענה שמרקס ופרויד ( ולדעתה גם דורקהיים ) חשפו את צפונות החשיבה . ( Douglas 1975 ) ( the secret places of the mind ) ברוח דומה , התיאוריות שאני מתכוון אליהן מנסות לחשוף את צפונותיהן של החברה והתרבות , צפונות היוצרות את הכוחות הנסתרים והמעצבות את גישותינו לתוכני הלימוד . גם בקבוצה זו אציג חמש גישות שונות . בזיל ברנשטיין . מאמריו של ברנשטיין בנושא הסוציולוגיה של תוכניות לימודים , שיח פדגוגי וצפנים חינוכיים הם ככל הנראה סדרת המאמרים החשובה ביותר שנכתבה בנושא הדיון של קבוצתנו . ( Bernstein 1971 ; 1975 ; 1990 ; 1996 ) אמנם מאז כתיבת מאמרו הראשון הקלסי , , ( Bernstein 1971 ) Framing of Educational Knowledge " "On the Classification and עידן ברנשטיין את גישתו ופיתח אותה , אולם ברצוני בכל זאת להתמקד במאמרו זה משלושה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help