sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יותר . שתי הזוויות רלבנטיות להתמודדות עם השאלות המעסיקות אנשי חינוך הבאים לחשוב מחדש על ארגונם ועל מהותם של תוכני הלימוד בבתי הספר . . 1 תיאוריות "רציונליות" תיאוריות אלו מנסות להצביע באמצעות ניתוח רציונלי על הבחנות מהותיות בעולם הדעת או על תכונות מהותיות של טבע האדם או של החברה . לאחר הזיהוי המהותי , נעשה ניסיון להגיע למסקנות לוגיות בקשר לטיבה של תוכנית הלימודים . בשורות הבאות אסקור חמש תפיסות שונות , המייצגות תיאוריות אלו . פאול הירסט . אפשר שמאמרו של הירסט ( Hirst 1965 ) Nature of Knowledge " "Liberal Education and the הוא הנציג הקלסי לגישה זו . לדעתו , עולם הדעת מתחלק בעיקר לצורות ידע שונות הנבדלות מהותית זו מזו בבטאן כיוונים שונים בתודעת האדם ( אך לאו דווקא בעולם עצמו . ( לכל צורת ידע יש מספר מאפיינים המייחדים אותה . מושגים ייחודיים , תחביר המאפיין את טיעוניה , דרך ייחודית לבדוק את אמיתות השערותיה ושיטות עבודה אופייניות . הירסט מזהה שבע צורות ידע : מתמטיקה , מדעי הטבע , מדעי הרוח והחברה , היסטוריה , דת , ספרות ואמנות ופילוסופיה . לשיטתו תוכנית הלימודים חייבת להפגיש את התלמיד עם צורות אלה , אך מעניין לציין שמפגש זה אינו חייב להיות עם הצורות בנפרד ! הוראה בין תחומית ( אינטר דיסציפלינרית ) העומדת על הבדלים בין הצורות אולי תצליח אף היא להכיר לתלמיד את הצורות באופן סביר מבחינה אינטלקטואלית . אולם רוב האנשים שהושפעו ישירות או בעקיפין מהירסט הניחו שמדובר בלימוד דיסציפלינרי שבו הגבולות בין הצורות ברורים וחדים . את הביקורת הנוקבת ביותר על גישה זו השמיע באותה עת ג'וזף שוואב . ( Schwab 1966 ) אם ננסח את טענתו של שוואב במונחיו של הירסט , נוכל לומר שארבעת האפיונים של כל אחת מן הצורות אינם קבועים . מושגים , תחבירים , דרכי אימות ושיטות הם מאפיינים משתנים . אפשר שהשינוי יביא לאיחוד צורות שונות או לפיצולן לצורות נוספות , ומכאן שארגון תוכנית הלימודים לצורות קבועות אינו עומד בביקורת . פיליפ פניקס . גישתו של פניקס דומה מאוד לזו של הירסט , אך מצליחה " לחמוק" מביקורתו של שוואב . לדעתו המאפיין המרכזי של האדם הוא נטייתו ליצור ולגלות משמעויות . יש שש "מלכויות" משמעות , והאדם המשכיל חייב להכיר את כולן . ( Phenix 1964 ) לפיכך תוכנית הלימודים חייבת להיות מושתתת על הפגשת התלמיד עם שש המלכויות : לשון ומתמטיקה ; ( symbolics ) מדעי הטבע והחברה ; ( empirics ) ספרות ואמנות ; ( esthetics ) ידע אישי והיחס " אני-אתה" ; ( synnoetics ) מוסר ; ( ethics ) משמעויות אינטגרטיביות כוללניות : היסטוריה , דת ופילוסופיה . ( synoptics ) ביקורתו של שוואב אינה נוגעת למיון משמעויות , כי אלו אינן מותנות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help