sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא דוד גורדון ספר זה עוסק בתוכני הלימוד הנלמדים בבתי הספר . מדוע חשוב לעסוק בנושא זה ? לצורך תשובה ראשונית אשתמש בהיסטוריה האישית שלי . את לימודי התיכון עשיתי בדרום אפריקה , שם כלל הלימוד לתעודת הבגרות חמישה מקצועות חובה : אנגלית , בורית , מתמטיקה , מדעי הטבע והיסטוריה . אולם היה ידוע לכול שעתידו של התלמיד ייקבע דווקא על פי המקצוע השישי , שהיה נתון לבחירתו ולעתים לבחירתו של בית הספר . היה ברור למדי שכדי להמשיך בלימודים באוניברסיטה , מקצוע הבחירה צריך להיות לטינית . מבנה זה שונה מאוד מזה השורר כמדינת ישראל . כאן לומדים הרכה יותר מקצועות . המלצת "כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך " 2005 ( דוח דוברת ) היא לצמצם את מספר המקצועות לתשעה . הבדל נוסף הוא שהמקצועות היוקרתיים הם מתמטיקה ואנגלית ולא לטינית . כיצד מסבירים הבדלים אלה ? הנחתי היא שהתכנים הנלמדים בבית הספר , הדרך שבה מלמדים והדרך שבה בוחנים את הבנת התלמיד - כל אלו מנחילים לתלמידים "קריאה" ( reading ) מסוימת של תרבותם ותפיסה מוגדרת של מהות עולם הדעת . אני מניח שקביעת תוכני הלימוד , אופן הוראתם ובחינת קליטתם בדרך כלל אינם נובעים רק מהחלטה מודעת של נציגים מוסמכים של החברה , אלא מקורם באופן חלקי לפחות בהשפעת כוחות חברתיים , תרבותיים ופוליטיים סמויים המשליכים על הכוחות העתידיים של החברה . נדמה אפוא שיש לתוכני הלימוד כוח השפעה וחשיבות לא מבוטלים . לאור זאת , הנחת המחברים של ספר זה היא שהגיעה העת לבחינה מחודשת של הנחות היסוד המעצבות את הגישה הישראלית לתוכני הלימוד . אולם אסור שבחינה זו תתעלם מארבעים שנה לערך של מחקר פילוסופי וסוציולוגי בעולם בנושא תוכני הלימוד . ברצוני לסקור בקצרה את אבני הדרך המרכזיות , לדעתי , במחקר זה . סקירה זאת מספקת רקע לרעיונות הספציפיים של חבריי ושלי המוצגים בספר זה . א . תפיסות רווחות במחקר ובהגות החינוכית בנושא תוכני הלימוד וארגונם אציג שתי זוויות ראייה , אשר תרמו לדיוני צוות החשיבה ואשר מסייעות לנו בדיון בתוכני לימוד . כוונתי אינה לדרג את שתי הזוויות , שכן הראשונה מקורה בעיקר בתחום הפילוסופי ואילו השנייה מייצגת ראייה אנתרופולוגית וסוציולוגית

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help