sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מתנגדים אינו מגוון כל כך , אבל גם בו יש זרמים שונים ובהם ישיבות המוסר . הקבוצות השונות מתפלגות גם על פי מאפיינים גיאוגרפיים . למשל , רובן המכריע של החסידויות מקורן ברוסיה ובפולין , כפי שמעידים שמותיהן של החצרות השונות , ואילו המתנגדים מוצאם מן המרחב הליטאי . במרחב זה היו חצרות חסידיות מעטות ביותר , כגון חסידות קרלין , והן נשאו אופי שונה מהחצרות החסידיות ברוסיה ובפולין . את הציבור החרדי המזרחי נהוג לחלק על פי שתי אמות מידה עיקריות : האחת מבוססת על המרחב הטקסטואלי הדתי ועל מקורות ההשראה לקיום אורח החיים הדתי היומיומי , והאחרת מבוססת על חלוקה עדתית . החלוקה הראשונה מבחינה בין אלה העוסקים בלמדנות ובפסיקת הלכה לאור המקורות היהודיים הקלסיים בעלי האופי המשפטי ( משנה , תלמוד , פרשנות התלמוד וספרות ההלכה ) והחיים את חייהם הדתיים לפיהם , ובין אלה שעיקר עיסוקם ועיצוב מרחב חייהם הדתי מבוסס על מקורות מיסטיים - הקבלה לגווניה ולסוגיה . החלוקה השנייה היא כאמור חלוקה אתנית עדתית , והיא מחלקת את ציבור המזרחים על פי קהילות המוצא שלהם ( בוכרה , חאלב , יזד , מרוקו , עיראק וכן הלאה , ( ויש לה חשיבות רבה בחיים הקהילתיים ובאורח החיים הדתי שהיחיד מקיים . קטגוריה מרכזית נוספת לניתוח הקבוצות השונות בחברה החרדית היא העמדה האידיאולוגית תיאולוגית בנוגע למפעל הציוני בכלל ולמדינת ישראל בפרט . כאן ההבחנה הבסיסית היא בין "קיצונים" ל"מתונים : " הקיצונים , ובראשם "העדה החרדית , " שוללים את המפעל הציוני על כל שלביו , גווניו וביטוייו שלילה מוחלטת , ומטיפים שלא לקיים עמו כל מגע ומשא . המתונים רואים במפעל הציוני דבר בעייתי אך לא לגמרי שלילי ופסול . על אף קולם התקיף והבלתי מתפשר של הקיצונים , רובם המכריע של החרדים החיים היום בישראל - למעלה מ 95 אחוזים - שייכים למחנה המתון ( רביצקי תשנ"ג , . ( 249-201 , 111-60 כל המאמרים בספר זה עוסקים בקבוצות וביחידים השייכים לזרם המרכזי החרדי המתון - אשכנזים ומזרחים , חסידים וליטאים מתנגדים - להבדיל מהקיצונים האנטי ציונים . ולכן , אם התופעות והתהליכים שנבחנו אמנם מייצגים תהליכים רחבים יותר , הרי הם מתרחשים ברוב חלקיה של החברה החרדית בישראל ויש בהם כדי לתרום להבנת משמעותן של התמורות החלות בחברה זו . מובן שההתמקדות בזרם החרדי המרכזי אין להסיק ממנה מסקנות כלשהן בנוגע לקיומן או לאי קיומן של התפתחויות ותמורות בתחום המנהיגות והסמכות בקרב החרדים הקיצונים . היבטים אלו כמעט לא נחקרו עד כה בכל הקשור למחנה זה על קבוצות המשנה הרבות שבו , למעט המרחב הלשוני ( ברמן תשס"ז . (

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help