sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאמרו של חיים רכניצר "ליאו שטראוס כהוגה תיאולוגי מדיני" מציג את משנתו של שטראוס משלוש נקודות מבט שמשלימות זו את זו , ויחדיו הן מהוות ביקורת על הפוליטיקה המודרנית ומציעות דרך להתגבר עליה . רכניצר פותח בהצגת הביקורת של שטראוס על הליברליזם על בסיס קריאתו את הפילוסופיה הפוליטית של תומס הובס . ביקורת זו מובילה לדיון באופציה האפלטונית של המחשבה הפוליטית , שבאמצעותה שואף שטראוס להתגבר על המודרנה . הוא מציג את הנאורות של הפילוסופיה בכלל , ושל הרמב"ם בפרט - לרבות תפיסתם את הנבואה - כאפשרות בת קיימא . שטראוס מציג את התמות של "החזרה הנצחית" ושל "הרצון לעוצמה" של ניטשה כנקודת הפריצה מתוך המודרניזם אל עבר חידוש אפשרי של רעיון הנבואה הרמב"מי במסגרת טרנס ליברלית . לבסוף , רכניצר קושר את עמדתו של שטראוס כלפי הרמב"ם עם עמדתו כלפי ניטשה וכלפי האפשרויות הגלומות במאבקו במודרניזם . אם כן , לדעת רכניצר שטראוס מנסה להציע קריאה של המודרנה כמעגל של חזרה מתמדת על כינון הריבונות ופירוקה . בנימין פולק , במאמרו "לדבר עם ישעיהו : האימפריאליזם הגואל של פרנץ רוזנצוויג , " בוחן את הפילוסופיה הפוליטית של רוזנצוויג כפי שהתפתחה בימי מלחמת העולם הראשונה לעומת התפיסה המוצגת בספרו המאוחר יותר כלכב הגאךלה . רוזנצוויג מדבר על אימפריאליזם אולטימטיבי שייצור בסופן של כל המלחמות ישות אחת המאחדת את כל מדינות הלאום . עמדה זו , טוען פולק , מעוגנת בכלגב הגאולה , שמציג חזון תיאולוגי פוליטי של התקדמות ההיסטוריה לקראת הגאולה . הסבת תשומת הלב ליסוד התיאולוגי הפוליטי המאגד את משנתו של הרב יצחק ברויאר היא מטרתו העיקרית של מאמרו של שובל שפט "התיאולוגיה הפוליטית של יצחק ברויאר . " בחלק הראשון המחבר דן בביקורת של ברויאר על הריבונות האנושית לעומת הריבונות האלוהית , מתוך התייחסות ספציפית להסתייגותו של ברויאר מהאינדיבידואליזם ולהתנגדותו למדינת הלאום ולציונות . החלק השני עוסק בממד הפוזיטיבי בהגותו של ברויאר , כלומר בהתוויית החיים תחת הריבונות האלוהית בחיי הפרט והכלל . גם אנטי תיאולוגיה פוליטית היא סוג של תיאולוגיה פוליטית נגטיבית - כך טוען אבי שגיא במאמרו "בין האלוהי לדמוני : התיאולוגיה הפוליטית של ישעיהו ליבוביץ . " מאמר זה הוא ניסיון להציג את האפשרויות של תיאולוגיה פוליטית נגטיבית זו ולברר את הגדרת המרחב הפוליטי של ליבוביץ כפועל יוצא של עמדותיו הדתיות דווקא . כדי לבסס את התזה שלו , שגיא מעמיק בניתוח עמדותיו הדתיות של ליבוביץ מנקודת מבט חדשנית ולא שגרתית . מאמרו של אריה נאור "ארבעה דגמים של תיאולוגיה פוליטית : הגותם של יוצאי תנועת העבודה בעניין שלמות הארץ , " 1970-1967 מתאר את יחסם של אנשי תנועת העבודה ל"קדושת הארץ" כצורות שונות של תיאולוגיה פוליטית .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help