sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הרלוונטיות של משנתו של קרל שמיט ניכרת בשיח הרקונסטרוקציה המאוחרת של ג'ק דרידה , ( Derrick 1995 ; 1997 ) בתולדות המיניות של מישל פוקו ( 1996 ) ובניסוח ההיסטוריה של הפוליטי של ג'ורג'ו אגמבן . ( 2005 Agamben 19980 גם מדעי היהדות בארצות הברית פנו לשפת התיאולוגיה הפוליטית כדי לתהות על קנקנם של הוגים יהודים כמו ליאו שטראוס , הרב יצחק ברויאר ויעקב טאובס . הדבר אירע כמובן גם בהשפעת הטראומה של פיגועי 11 בספטמבר , 2001 שאז גברה ההזדקקות לשפת התיאולוגיה הפוליטית לשם התמודדות עם התהום השבה ונפערת בין ממד החילוניות בחברה המערבית לבין ממד העומק התיאולוגי ברמה הגלובלית . ספר זה הוא ניסיון ראשון להציג את המודרנה היהודית ואת הציונות מנקודת המבט של הבעיה התיאולוגית פוליטית . המאמרים המובאים בו הם פרי עבודתם של חבריה ואורחיה של קבוצת הדיון בנושא "המודרנה היהודית והתיאולוגיה הפוליטית" שפעלה במכון ון ליר בירושלים בשנים . 2006-1998 ההתמודדות עם מכלול השאלות שעולות בהקשר זה נעשתה מנקודות מבט דיסציפלינריות מגוונות , ועל רקע ההתרחשויות שתוארו - שעליהן נוספה האינתיפאדה השנייה . להלן סקירה קצרה של מאמרי הספר . כריסטוף שמידט , במאמרו "בתשובה על השאלה : מהי תיאולוגיה פוליטית , " ? דן במושג התיאולוגיה הפוליטית בהקשר של המודרנה האירופית הגרמנית . הוא מזהה שלושה טיפוסים של תיאולוגיה פוליטית , שיש להם השפעה גם על המודרנה היהודית . הטיפוס הראשון הוא במהותו "אסכטולוגי אוטופי . " מדובר בתיאולוגיה פוליטית מודרנית ונאורה שרואה בשחרור האדם מכבלי השלטון הפוליטי והכנסייתי את המשמעות האמיתית של הרעיון המשיחי של הקמת "מלכות שמים" עלי אדמות . הטיפוס השני יוצא מהנחה שאי אפשר לזהות את התיאולוגי עם הפוליטי . הוא מפריד בין השניים ומבקש לעמוד על השפעת הגומלין ביניהם . הטיפוס השלישי משלב בין שני הראשונים : הוא מודע לאי היכולת לכונן " מלכות שמים" עלי אדמות , אך עם זאת הוא קורא להמשיך לחתור לכך . אלי שיינפלד , במאמרו "שכחת הקול : עיון בתיאולוגיה הפוליטית של ברוך שפינתה ושל משה מנדלסון , " מבקש לעמוד על הגדרת יחסי התיאולוגיה והפוליטיקה אצל שפינתה מנקודת מבט ביקורתית שנשענת על הקריאה של מעמד הר סיני . הוא משווה בין תפיסותיהם של שפינתה ושל מנדלסון : שפינתה מתאר את הברית בהר סיני על בסיס התיאוקרטיה , שמצטרפת אל הטיפולוגיה של המשטרים הפוליטיים , ואילו מנדלסון מדגיש את ייחודה של הברית מעבר לתחום הפוליטי והפוליטיזציה נוסח שפינוזה . ייחוד זה מקורו באחדות שבין המטפיזיקה לפרקטיקה , שקודמת להבחנה בין התיאולוגי לפוליטי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help