sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

התרבות הפוליטית האירופית על בסיס תיאולוגי סיפקה את המפתח לרה אוריינטציה של התרבות היהודית אחרי קריסת היהדות הבורגנית החילונית : היא שהציעה את התשתית התיאולוגית לשם התמודדות עם המשבר . אם כן , האמירה של גרשם שלום בעניין התהום הפעורה בשפה העברית נובעת מהבנתו את המשמעות התיאולוגית הגלומה בעיצוב הפוליטיקה המודרנית בכלל ובעיצוב התרבות היהודית בפרט . אך יותר מכול , אמירה זו מבטאת את החשש מהשפעת הדיאלקטיקה הזאת - דיאלקטיקה שתלך ותתעצם לנוכח המתח הפוליטי צבאי בין המדינה היהודית שנבנתה על רקע חורבן השואה לבין החברה הפלסטינית שרוב רובה נעקרה ממולרתה ההיסטורית - על החברה ועל המדינה היהודית הריבונית . כמו מקס ובר בזמנו ניצב שלום מול משבר הלגיטימיות של התרבות היהודית . הוא ניסח את בעיית הקיום שלה כבעיה תיאולוגית פוליטית : מצד אחד היא התנתקה מאיום הפוליטיקה האירופית , אך מצד אחר היא ירשה את המתח הפנימי בין חילון לדת המאפיין את החברה האירופית . בעקבות שלום אפשר לטעון אפוא כי המודרנה היהודית מלווה מתחילתה בסוגיות קיומיות : כיצד תתמודד החברה היהודית עם איום משולש כזה של " מצבי חירום" - שואה , משיחיות וסכסוך יהודי-ערבי ? כיצד תיווצר חברה דמוקרטית אזרחית על בסיס לאומי יהודי ? איך תשמור המדינה הדמוקרטית היהודית על הלגיטימיות שלה כאשר ריבונותה כרוכה בקיפוח אזרחיה הערבים הפלסטינים ? ומה הקשר בין התיאולוגיה הפוליטית שלה לבין האידיאולוגיה הציונית של ארץ ישראל ? כיצד מתמודדת האורתודוקסיה היהודית עם האתגר הפוליטי תיאולוגי של הציונות ? למרות ההתנגדות העזה לשימוש בשיח התיאולוגי פוליטי בהקשר היהודי ציוני , גוברת ההתעניינות בכלי הניתוח שמציע שיח זה . הלוא מאז שנות העשרים של המאה ה 20 היתה לשיח התיאולוגי פוליטי השפעה עצומה כמעט על כל ההוגים היהודים המרכזיים , למן ולטר בנימין , הרב יצחק ברויאר , ליאו שטראוס , מרטין בובר וקרל מנהיים ועד ארנסט קנטורוביץ וישעיהו ליבוביץ . התעלמות האקדמיה בישראל מן השיח התיאולוגי פוליטי אינה נובעת רק משכחת ההיסטוריה : היא מבטאת את היחס לבעיית האמביוולנטיות של החילון . כדרך הפרובינציה , הווטו על השיח הוסר רק אחרי שהאקדמיה האמריקנית "הכשירה" את התיאולוגיה הפוליטית בהקשר היהודי ; רק אז חדלו ההיסטוריונים הישראלים הוותיקים להתנגד לדיון בתיאולוגיה הפוליטית . ואכן , בשנים האחרונות - אחרי הפוסטמודרניזם - שיח התיאולוגיה הפוליטית קנה לו מקום של כבוד בזירה האמריקנית והגלובלית גם יחד . . 5 ראו ליבוביץ f 1982 בובר . 1955 ; Kantorowics 1957 ; Strauss [ 1935 ] 1975 ; [ 1935 ] 1995 ; Benjamin 1977 Breuer 1918 ; 1924 ; 1929 ; Mannheim [ 1929 ] ; 2000

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help