sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שמקדשת את המדע ואת הטכנולוגיה תקרוס עקב אי יכולתה להעניק משמעות לחיי הפרט והחברה . ( Weber 1973 ) ובר חשש שמשבר הלגיטימציה שבעקבות " הסרת הקסם של העולם" יוביל בסופו של דבר ל"תקומת האלים מקבריהם , " כלומר לתחיית המיתוס , הדת והתיאולוגיה . על פי ובר , אמנם התיאולוגיה תספק את המשמעות , אך היא גם תערער על המשטר הדמוקרטי הליברלי והחילוני ועל האוטופיה הבורגנית של קדמה היסטורית . ובר הציץ אפוא לתוך תהום התרבות המודרנית , אך לא היה בידו להציע דרך להציל אותה מ"קול ההתגלות" השב ונשמע . בעקבות מלחמת העולם הראשונה התחולל "המפץ התיאולוגי הגדול . " נדמה שחששם של הוגי התרבות החילונים כמו מקס ובר וגרשם שלום מתממש . גם התיאולוגיה היהודית האורתודוקסית נוסח כרכב הגאולה של פרנץ רוזנצוויג מ 1921 ( רוזנצוויג ( 1993 וגם התיאולוגיה הפרוטסטנטית האורתודוקסית נוסח קרל בארת מ ( Barth 1989 ) 1922 משקפות את התופעה הזאת של תחיית הדת - כלומר תחיית "דת הכנסייה" ו"דת בית הכנסת" ש"דת התבונה" של קאנט אמורה היתה לתרגם לשפה הרציונלית של האוטונומיה . הספר תיאולוגיה פוליטית של קרל שמיט ( 2005 ) מבטא היטב את עוצמת המשבר שפקד את החברה הבורגנית הליברלית . שמיט נקט אסטרטגיה אנטי ליברלית מובהקת וניסה לחדד את תחושת האיום במטרה לחזק את ריבונות המדינה . הוא סבר שהחברה הליברלית החילונית והאינדיבידואליסטית נתונה במצב חירום שמחייב לשים קץ לוויכוח הפרלמנטרי ולשיח החוק והחוקה , שעליהם היא מבוססת . שמיט ראה בחברה הליברלית משטר אויב שמשביח את " מצב החירום , " את ה"ריבונות" ואת הצורך ב"הכרעה , " וראייה זו ממחישה את גודל התהום שנפערה בתרבות הפוליטית . לדברי שמיט מאחורי החוק והחוקה מסתתר כוח אחר , פוליטי , ובדבריו הוא לא רק ביטא את "אי הנחת מן התרבות" של האזרח הגרמני אלא גם סימן את גבולות התרבות הליברלית החילונית והציע מפתח תיאולוגי פוליטי - קרי ריבונות האל - לחיזוק הריבונות הפוליטית . בעת סכנה עתידים היו להתערער גם פני השטח הליברליים של החברה הבורגנית , וכך הקיץ הקץ על האוטופיה של האמנציפציה היהודית באירופה . שמיט קישר בין תפיסת החוק הליברלית לבין הדת היהודית - בהיותה דת של חוקים שלכאורה מעלימים את הממד הפנימי הריבוני של ההכרעה - וקישור זה מסייע לנו להבין את עוצמת האירועים שפקדו את יהדות אירופה , שהוכרזה כעבור כמה שנים כאויב האולטימטיבי . קאנט הדגיש את ההבדל בין המלכות הנוצרית כבסיס ל"מדינה האתית האלוהית" לבין היהדות כמכלול של חוקים שעשויים לשמש רק מדינה פוזיטיבית . הבדל זה הפך - בעת קריסתו הסופית של רעיון חברת כל אזרחיה - לתהום תיאולוגית פוליטית שמונעת כל שותפות בין יהודים לנוצרים . אך עם זאת , אין להתעלם מכך שהרה אוריינטציה של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help