sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

4 עומדת בסימן האמביוולנטיות בין שאיפת החילון לבין הממד התיאולוגי משיחי , והדבר בא לידי ביטוי בתרגום המושגים התיאולוגיים למושגים ארציים : "כבר על אדמת ארץ רוצים אנו / את ממלכת השמים לכוננה , " כך מתאר המשורר המהפכן היינריך היינה , ידידו של קרל מרקס , את פרויקט המודרנה האוטופית בבלדה "גרמניה , אגדת חורף" ( היינה . ( 1973 ואילו הפילוסוף של הנאורות הגרמנית , עמנואל קאנט , בספרו הדת כגבולות התכונה בלבד מ 1793 ( קאנט ( 1985 מתאר את הקשר בין חירות האדם כסובייקט אוטונומי לבין התפיסה הנוצרית המסורתית של המלכות : "אך יש טעם לומר : הגיעה אליכם מלכות אלהים , אך אם רק נתפס העיקר של המעבר אט אט של אמונת כנסיה לדת תבונה כללית" - ולפיכך למדינה מוסרית ( אלוהית ) עלי אדמות ( שם , . ( 114 הגשמת החירות על בסיס חברתי כללי אוניברסלי היא אפוא מימוש רעיון המלכות עלי אדמות . אך ראוי לשים לב : באשר לאפשרות לבצע את המעבר מ"דת הכנסייה" אל "דת התבונה , " קאנט מבחין בין ההקשר הנוצרי להקשר היהודי : "האמונה היהודית היא על פי היערכותה הראשיתית מכלול של חוקים תקנוניים בלבד שעליו נתייסר משטר מדיני" ( שם . ( ההבדל בין הנצרות , שמושתתת על חוקת הרוח והאהבה הפנימית , לבין היהדות , שמושתתת על חוקים חיצוניים , מכתיב את אופי המסלול של החילון בחילון נוצרי ( פרוטסטנטי . ( תיאור ההבדל הזה אצל קאנט טומן בחובו את המפתח להבנת המתח בין התרבות היהודית לבין התרבות הכללית . קאנט , איש הנאורות וההשכלה , ביקש לנסח את עקרונות החברה האוניברסלית ההומניסטית כ"חברת כל אזרחיה . " בכך הוא שימש מודל להוגים יהודים רבים במאה ה 19 ובמאה ה , 20 בהם שאול אשר , ( 1792 Ascher ) מוריץ לצרוס , ( Lazarus 1901 ) הימן כהן , ( Cohen 1915 ; 1971 ) ארנסט בלוך ( Bloch 1967 ) וארנסט קסירר . ( Cassirer 1932 ; 1965 ; 1979 ) כל אחד מהם בדרכו ניסה להתאים את "דת בית הכנסת" ל"דת התבונה" על רקע המשיחיות הנוצרית יהודית . אך החברה הגרמנית הבורגנית באותה תקופה התעצבה דווקא על בסיס מדינת הלאום והקפיטליזם והפכה את העיקרון האוניברסלי של "חברת כל אזרחיה" למתח שבין ה"שייך" לבין ה"לא שייך , " בין האזרח בעל הלאומיות הגרמנית לבין האזרח בעל הלאומיות היהודית . דרישתה של "החברה הדמוקרטית הנוצרית" שה"אמנציפציה של היהודים תהיה מותנית באמנציפציה מיהדותם" היתה פועל יוצא של התרגום הפוליטי של ה"הבדל" לשפת החילון . בעת משבר עתידה דרישה זו להפוך לתהום תיאולוגית פוליטית , ולימים למצב חירום של ממש . במסה " ) "Wissenschaft als Beruf המדע כייעוד ( " מ 1919 הביע הסוציולוג מקס ובר את החשש הכבד שהתרבות החילונית הרציונלית . 4 על מושג החילון ראו . Voegelin 1952 ; Lowith 1958 ; Blumenberg 1983

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help