sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השער השלישי , "מיניות , מגדר והגזעה , " מוקדש לבחינת הקשר המורכב שבין גזענות למגדר . מאמרה המתורגם של אן לורה סטולר עוסק בהתרבות הבלתי צפויה של בני הכלאיים הגזעיים ( metissage ) במושבות הקולוניאליות של צרפת והולנד , ובאיום שהציבו על טוהר הגזע של האימפריות האירופיות - הצרפתית וההולנדית . בניסוחה של סטולר , "המטיסאד עמד במוקד ויכוח פוליטי , משפטי וחברתי . מאחר שהוא נתפס כמקור של חתרנות , הוא נראה מאיים על היוקרה הלבנה , התגלמות הניוון והריקבון המוסרי האירופיים . " בחזית המאבק בעירוב הגזעי ניצבה האשה הלבנה שחדירותה או אי חדירותה ייצגו את המערך המוסרי של הלובן ואת השלמות הגזעית . מאמרן של אדריאנה קמפ וסיגל גולדין עוסק ב"גוף הזר , " גופן של מהגרות עבודה בישראל . טענתן העיקרית היא ש"הגוף הפורה" של מהגרות העבודה הוא יעד לרגולציה המייצרת נתק בין הפונקציות היצרניות שלהן כמספקות שירותי סיעוד וטיפול בשוק העבודה , ובין הפונקציות היצרניות שלהן באימהות ובבעלות משפחה . נתק זה , המבוסס על סימון מוגזע של הגוף , נובע מן המתח הלא פתור בין הכלכלה הפוליטית הנאו ליברלית של הגירת העבודה ובין הפוליטיקה הלאומית של גבולות המופעלת על זרים . בהקשר זה , " הגוף הפורה" של מהגרות העבודה מתגלה כמסוכן , ועל כן כאובייקט קריטי לניהול , לפיקוח ולמשמוע . יאלי השש בוחנת קורפוס מחקרי וספרותי העוסק בדמיונה של בגדאד בפוליטיקה הזהויות בישראל . למרות הציפייה שקורפוס זה יאתגר את הלובן הישראלי , השש טוענת שלמעשה הוא מייצר מודל של גבריות מזרחית המשכפלת כמה מהנחות היסוד שלו . קורפוס זה מציג מודל גברי חילוני השולל את הנשיות הכהה ומייצר בסופו של דבר לובן מסוג חדש - לובן מזרח תיכוני . בשער הרביעי , "גזע , הגזעה ומשטרי הצדקה , " נדונים יחסי הגומלין בין גזענות ובין פרדיגמות חלופיות . במקום לאתר ביטויים של גזענות אנו מבקשים לאתר כאן מקומות שבהם השיח מתכחש לגזענות . מאמרה של סנאית גיסיס מתמקד בשלושה סוגי שיח מדעיים' גנטיקה , רפואה ואפידמיולוגיה . גיסיס סוקרת מאמרים בכתבי עת מרכזיים בתחומים אלו ומאששת שתי טענות מרכזיות בדבר הדיון בקטגוריה " גזע . " ראשית , קטגוריה זו מעולם לא נעלמה מן הדיון , אולם בעשורים הראשונים שאחרי מלחמת העולם השנייה השימוש בה היה מרוכך , והיא ניצבה על קו התפר שבין הביולוגי לתרבותי . שנית , משנות התשעים של המאה ה 20 השימוש בה הולך ונעשה מובהק ובולט יותר . ממאמרה של גיסיס עולה שלקטגוריה "גזע" היה ועדיין יש תפקיד מרכזי , מתמשך ורציף , גם אם היא משנה את צורתה עם הזמן . במובן זה השיח הפרופסיונלי דינמי יותר ורציף יותר מן השיח הציבורי , המבוסס על הבחנות דיכוטומיות ( ראו הרצוג ואחרות בספר זה . ( אמל ג'מאל מבקש להראות , בעקבות היידגר ואגמבן , כיצד הגזעה מיוצרת באמצעות קטגוריית הזמן . מאמרו מקיף נושאים רבים שבמרכזם אופן ההבניה של הפלסטינים בישראל ובשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה . טענתו מתפרסת על פני שני מישורים . במישור האחד , ההיסטוריוגרפי , הוא מראה כיצד הציונות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help