sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האחרונות של ידוענים ערבים משקפים את אופן הלבנתם של ערבים בתרבות הישראלית . בשלושת האתרים שנבחנו ניכרת מגמת ההלבנה שמייצגת את אופציית ההתאזרחות של הערבים בישראל . מאמרם של חגי רם ויעקב ידגר עוסק במפלגת "שינוי" כמקרה מבחן לבדיקת שכיחותן של עמדות גזעניות בקרב מעמד הביניים הליברלי הלבן בישראל . המחברים מראים כיצד השקפת עולמה של שינוי היתה מעוגנת בתפיסות גזעניות " חדשות" ( כלומר הבניות תרבותיות ) ו"ישנות" ( כלומר הבניות תרבותיות של הביולוגיה ) גם יחד . הם טוענים שהעובדה ששינוי היתה מפלגה ליברלית אינה פוסלת את קיומו של הממד הגזעני שבמצעה ; להפך , שתי תפיסות עולם אלו - ליברליזם וגזענות - עשויות להשלים זו את זו . חנן חבר מנתח במאמרו את ספרות " דור המדינה" ומצביע על עיוורון הצבעים שלה ( מה שהומי באבא כינה " העריצות של השקוף . ( " מאחר שספרות זו היא ברובה אשכנזית , הלובן הוא בררת המחדל שלה , נקודת האפס של הדיון . זאת ועוד , ספרות זו עוסקת ב"האחרה" של הפלסטינים ושל המזרחים ובהגזעתם באמצעות שימוש כמסמן של צבע העור . לניתוח זה יש לקח פוליטי מוסרי : סופרי דור המדינה יכולים להיות "לבנים" ובה בשעה להתנער מאחריות על פעולתה האלימה של המדינה שהם מייצגים ושעליה הם כותבים . אורי בן אליעזר עוסק בהגזעתם של יוצאי אתיופיה בישראל . בניגוד לעמדה התיאורטית שהוצגה בדיוני הפורום , שלפיה הגזעה היא תנאי מקדים לגזענות , בן אליעזר מראה שייתכן גם ההפך : הגזענות עשויה להוליד תהליכי הגזעה דו כיווניים . הוא מראה כיצד האתיופים "מושחרים" ו"מולבנים" בדיון התרבותי בישראל וכיצד תרבות הנגד של הצעירים האתיופים משלימה את תהליכי ההגזעה שלהם עצמם . בשער השני , "ציונות , יהודים וגזעים , " אנו מפנים מבט אל ההגזעה המאפיינת את ההיסטוריה של הציונות - הן ההגזעה שהציונות עצמה יצרה והן זו שננקטה כלפיה . דפנה הירש מנתחת טקסטים מדעיים ופופולריים שכתבו רופאים ציונים באירופה ובפלשתינה . היא עומדת על האופן שבו הם כוננו שיח גזעי המבחין בין יהודים ובין "גזעים אחרים , " וכן בין קבוצות שונות של יהודים . במיוחד היא מסרטטת את קווי המתאר של השיח האיגני , אשר מושאו הוא ההשלכות הביולוגיות של עירוב גזעי פנים יהודי . הירש דנה בהשלכות של ממצאיה לעניין פתרון "הבעיה העדתית" בישראל . יפעת וייס מציגה גנאלוגיה של חוקי נירנברג ושל תפיסת הגזע ( הקושרת בין דם לאזרחות ) שבבסיסם . לטענתה , רכיבים בחוק האזרחות הגרמני , וכן תפיסת טוהר הדם הנאצי שהוטמעה בתרבות הגרמנית , הם תולדה של ההיסטוריה המיוחדת של הקולוניאליזם הגרמני . אותם רכיבים הועתקו אחר כך למקרה היהודי . דימיטרי שומסקי שואל האם אכן כל דיון בקטגוריה של גזע הופך בהכרח לתפיסה גזענית . הוא מתחקה על מופעיו של השיח הגזעי במסגרות שונות של התפתחות הרעיון הציוני באימפריות הרב לאומיות הרומנובית וההבסבורגית ערב מלחמת העולם הראשונה . שומסקי מסיק שהזיווג בין "לאום" ל"גזע" לאו דווקא מוליד גזענות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help