sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

" שיח של מלחמה . " הצדקה דומה ניתנת לדברים שנשא זאב בוים , בהיותו סגן שר לענייני ביטחון , באירוע לזכר הרוגי הפיגוע בכביש החוף : "מה מניע קיצונים אסלאמים לפעול בדרך זאת ? האם זה רקע דתיי פגם גנטי או תרבותי " ? ( ראו שם . ( אלו הם אפוא האתגרים שאנו מבקשים להתמודד עמם בספר זה . מטרתנו אינה להגדיר "מיהו גזען" או "מהו גזען" אלא לבחון האם , באילו אמצעים ובאילו נסיבות אפשר להגדיר דיבור או פעולה ( במובן הוובריאני ) בגזענות . הפרויקט שלנו הוא אתי ביסודו , וחשיבותו אינה רק תיאורטית אלא גם פוליטית . חשוב לציין שדיוני הפורום לא התאפיינו בתמימות דעים t המשתתפים בו הציגו עמדות שונות ומורכבות ביחס לאתגרים הללו . למשל , היו שגרסו כי המקרה הישראלי אינו מחליק בקלות אל הקטגוריות "גזע" ו"גזענות , " וכי יש לנקוט משנה זהירות הן בתיאור של עוולות שנראה שהן משקפות פרקטיקות גזעניות , הן בתיאור של עוולות שנובעות ממקורות אחרים . איננו דוחים על הסף אף אחת מן העמדות שנשמעו אלא מבקשים להתמודד עם מורכבותן . מורכבות זו העסיקה את הפורום בדיוניו והעלתה את השאלה : האם ובאיזו מידה הדיבור על גזע בהקשר הישראלי מנכיח תופעה שאנו מבקשים להתכחש לה ? בספר ארבעה שערים . השער הראשון , "לובן ישראלי , " מנתח מופעים של לובן בציבוריות הישראלית . מאמרן של חנה הרצוג , אינה לייקין וסמדר שרון מנתח את השיח על גזענות כלפי הפלסטינים אזרחי ישראל כפי שהוא משתקף בעיתונות הכתובה בעברית . על סמך בחינה אמפירית לאורך זמן הכותבות מסיקות שבשנות החמישים והשישים של המאה ה 20 היה שימוש זהיר וזניח בגזענות כקטגוריה של שיח . היעדרו הכמעט מוחלט של המונח מן השיח מעיד על הפער הגדול שהיה בין הפרקטיקות הגזעניות ובין האפשרות לדבר עליהן . בשנות השמונים החוקרות מזהות נקודת מפנה שבעקבותיה הקטגוריה "גזענות" מתמסדת - בעיקר בשיח המשפטי ובחקיקה - ומחלחלת באטיות אך בעקיבות אל השיח הציבורי . ממצאים אלו ( כמו ממצאיה של סנאית גיסיס במאמרה על השימוש בקטגוריה " גזע" בגנטיקה , באפידמיולוגיה וברפואה ) מחזקים את הטענה , המוצגת גם במבוא , שההימנעות מן השימוש בקטגוריות "גזע" ו"גזענות" בעשורים שלאחר מלחמת העולם השנייה נבעה מן הטראומה של מדיניות הגזע הנאצית . הונידה גאנם בוחנת את אופני הייצוג של צבעם של הפלסטינים בישראל במומנטים נבדלים בתולדותיהם - מומנט ההתנגדות הלאומית , מומנט האמביוולנטיות הלאומית ומומנט התבוסה הלאומית . הבחינה נעשית בשלושה אתרים : שירה , כתיבה אוטוביוגרפית וייצוגים חזותיים . בשירה הלאומית של מחמוד דרוויש ושל ראשד חסין בשנים 1967-1954 צבע עורו של הערבי מסומן בעיקר כשחור , והייצוגים החזותיים הטיפוסיים הציגו את דמותו של הפלסטיני הלוחם ; שירתו של נזיה ח'יר וכתיבתו האוטוביוגרפיה של סייד קשוע משקפים שלב ביניים : זהותו של הפלסטיני נקלעת לאמביוולנטיות ומעמדו הלימינלי של הצבע בתרבות מאפשר לו בחירה בין השחור ללובן ; לבסוף , הייצוגים החזותיים מן השנים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help