sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

רלוונטית פחות בישראל ? האומנם אפשר לראות במקרה הישראלי תופעה ייחודית המייתרת דיון פרדיגמטי בגזע ובהגזעה ? היעדרו של דיון אקדמי שיטתי בישראל על גזע , על הגזעה ועל גזענות בולט ביתר שאת לנוכח גודש התופעות הגזעניות במציאות היומיומית שלנו , ולנוכח קיומו של דיון ער בנושא זה - דיון שבו נעשה שימוש מפורש במונח "גזענות" - בזירה הציבורית והפוליטית . אין איש חולק על כך שהקריאה "מוות לערבים , " שהאמירה "הערבים הם נחשים" ( מפי הרב עובדיה יוסף ) ושהמשפט "אני לא פותח לכושים את הדלת" ( דברי נהג אגד למאבטח אתיופי ) הם גזעניים בעליל . לשם כך אין צורך בכלים תיאורטיים מתוחכמים . האתגר שלנו הוא לנסח כלים תיאורטיים רגישים המאפשרים להבחין בגזענות בהקשר ובדינמיקה מורכבים יותר . נבקש לעשות זאת בשלושה שלבים : בשלב הראשון נבקש להגדיר מהי גזענות ולסמן את המרחב המושגי של התופעה . בתוך כך נבקש להגדיר את היחסים המורכבים בין "גזענות" ובין "גזע . " נטען שהיחסים בין שני המושגים מתווכים במנגנון של הבניה תרבותית ופוליטית שניתן לכנות "הגזעה . " הגזעה היא הפיכתו של ה"ביולוגי" ( למשל צבע עור ושושלת משפחתית , ( ה"חברתי" ( למשל ארץ מוצא ) או ה"תרבותי" ( למשל הרגלי אכילה ועמדה כלפי הטכנולוגיה ) ל"טבעי" ולבלתי ניתן לשינוי . ההגזעה אינה נסמכת רק על אותות הגוף המובהקים אלא גם , ובעיקר , על המסמנים החברתיים והתרבותיים הנלווים להם . בשלב השני נבקש לזהות גזענות גם כאשר אין לה ביטוי מפורש בשפה . תקיפות של ערבים בידי לאומנים יהודים בחוף גבעת אולגה או התנכלויות לסטודנטים ערבים במכללת צפת הם מקרים ברורים וקלים לזיהוי . אולם הגזענות עשויה להשתקף גם בפרקטיקה מינהלית ההופכת מהגרת עבודה " ) עובדת זרה ( " שהרתה ל"שוהה בלתי חוקית . " דוגמה זו גם מחייבת אותנו להבחין בין גזענות ישירה לבין גזענות עקיפה , כלומר פעולה גזענית שמסמניה אינם נתפסים כגזעניים אף שהם גזעניים בעליל . הבחנה זו ניתנת להיעשות בשתי רמות של ניתוח : רמת הפרט או הקבוצה והרמה המוסדית . כלומר , אפשר לנתח מצד אחד את החשיבה ואת הפעולה הגזעניות בקרב פרטים או קבוצות , ומצד אחר את האופן שבו נעשה מיסוד של הפרקטיקות הגזעניות , לעתים בהיעדר כוונה של הפרט . בשלב השלישי , הקשור לשלב השני , נבקש לזהות את הגזענות במקומות הברורים פחות , למשל כאשר היא ממוסדת ומוטמעת בחוקים ובכלי הניהול של המדינה . בתוך כך נבקש גם לנסח את יחסי הגומלין בין גזענות ובין תופעות אחרות המעוגנות במשטרי הצדקה חלופיים . לדוגמה , יש המכחישים תופעות גזעניות כאשר הן מוצדקות בהיגיון של אזרחות או בהקשר של סכסוך לאומי . צחי הנגבי , בהיותו שר לענייני משטרה , קרא לתושבי הנגב היהודים להתעמת עם תושבי הנגב הבדואים . "קומו באלפיכם , " קרא השר , "קחו מקלות , ואם עבריינים בדואים נכנסים לעמק שרה , גרשו אותם . מספיק עם התבוסתנות והכניעה" ( ראו עאזר . ( 2004 קריאה זו היא ביטוי של גזענות המוצדק בעזרת מה שפוקו כינה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help