sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ולתמיד . ארכיטקטורה השואבת את השראתה מן החשיבה העברית היא מנוגדת לכך : היא אורגנית , חיה ונושמת , מתאימה את עצמה לאלו שחיים בה , מסוגלת לגדול ולהתפתח , חופשית מכל טאבו פורמליסטי , חופשית מסימטריה , חופשית מחיבורים ומיחסים קבועים בין חללים ריקים ומלאים , חופשית מקיבעון מחשבתי , ובקיצור - ארכיטקטורה שבה החוק היחיד , הציווי היחיד , הוא להשתנות . בעקבות בומן המשווה בין ההודעות העברית והיוונית ובעקבות זבי הדן בהן בהקשר של האדריכלות , אלך אף אני ואאפיין על קצה המזלג את התכונות , את הלכי הרוח ואת הערכים הרווחים בעולם היהודי . דברים אלו יהוו תשתית ו'טעימה ראשונה' של הדיון ביחס ביניהם ובין מגמות מרכזיות באמנות הפוסט-מודרנית , אותו אפתח בספר זה . ובכן , על פי האמרה המוכרת "שבעים פנים לתורה , " מתאפיינת התורה בריבוי פנים , וממילא יש לגשת אליה מנקודות מבט רבות . הלימוד המסורתי בחברותא מהווה שיטה לחיפוש דרכים חדשות ומגוונות להבנת הטקסט , של תנועה אל מעבר לשכבה העליונה על ידי תהליך יצירתי והפריה הדדית . גם המחלוקת בין חכמים מטופחת בעולמו של בית המדרש כאמצעי ראשון במעלה לליבון סוגיות וללימוד התורה . מפסוקים כמו "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" ( משלי ג , יז ) יש ללמוד כי אין דרך אחת או משעול יחיד להבנת התורה , אלא דרכים מספר ומשעולים רבים . ביהדות שולט אפוא עיקרון של ראייה מגוונת ורב ממדית של המציאות - עיקרון אשר , כפי שאראה , מהווה יסוד מנחה גם באמנות הפוסט-מודרנית . נקודה משמעותית נוספת לענייננו היא העובדה כי ביהדות ישנה מגמה הלכתית מרכזית המתמקדת בהשרשת הרוחניות בעולם הזה , על ידי מצוות ומעשים טובים המגולמים בחיי היום-יום , בשונה ממגמות של חיפוש רוחניות בתחום נשגב ורחוק . לכך מכוונים משפטים כמו "לא המדרש עיקר אלא המעשה ' , " או המאמר הבא :

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help