sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

את הגבולות בין המבנה לבין סביבתו , בין המרחב הפנימי לחיצוני . התנועה סביב למוזיאון ובתוכו לעולם מספקת למבקר מפגשים רעננים ונקודות מבט חדשות . צורתו האווירודינמית יכולה להיראות מצידו השני של הנהר , והעובר על פני הגשר ומתקרב למוזיאון חווה מפגש אינטימי יותר מזה של גישה לפסל מונומנטלי . מבנה התודעה היהודית והפוסט מודרניזם שני המוזיאונים על שם גוגנהיים מהווים , אם כן , הגשמה אמנותית ארכיטקטונית של עקרונות ותוכנות שונים מן היסוד מאלו שהנהיגה האדריכלות הניאו-קלאסית , אשר כשמה כן היא , מהווה חידוש של עקרונות הארכיטקטורה היוונית-רומית . בספרו 'מחשבות עבריות ביחס למחשבות יווניות , ' מנתח התיאולוג הנורווגי ת'ורליף בומן את התודעה ההלניסטית ואת זו העברית ומשווה ביניהן . לדבריו , דינמיות , נמרצות , תשוקה ודבקות בפעולה מאפיינות את התודעה העברית . כנגדן , הוא מעמיד את הסטטיות , השלווה , הרוגע והפסיביות כמאפיינות את התודעה היוונית . בהקשר הארכיטקטוני , בומן אף מצביע על כך שפסוקי המקרא הדנים בבנייה - של תיבת נוח , או של המשכן - מתארים תמיד תוכניות בלבד , בלי שמוצג לבסוף תיאור של מראה המוצר המוגמר . ואכן , אדריכלות המייצגת את מבנה התודעה היהודי , תהיה כזו העוסקת באופני השימוש במרחב לטובת הקהילה , ולא כזו העוסקת בהצגת מבנה קבוע והרמוני במרחב . ברונו זבי השווה אף הוא בין הגישה העברית לאדריכלות לעומת זו היוונית : עבור היוונים , משמעותו של מבנה היא של אובייקט-בית או אובייקט-מקדש . עבור היהודים המבנה הוא אובייקט שימושי של מקום חי או מקום התכנסות . כתוצאה מכך , ארכיטקטורה השואבת את השראתה מן החשיבה ההלניסטית מבוססת על סטוים , פרופורציות , תבניות מעודנות , ועל חזון מורכב שדבר בו אינו יכול להשתנות או להתווסף , של מבנה המוגדר אחת

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help