sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האדם ושאר היצורים החיים , ומובדלת מכל שאר הכשרים האינטלק טואליים והמוטוריים שלנו . כעת לא נותר אלא לפרט ולומר מה טיבה . נעם חומסקי החליט , אם כן , לשאול דווקא את השאלות האסורות . צריך היה לא מעט חוצפה ואומץ כדי לעשות את המהלך שעשה חומסקי , מפני שלמעשה הוא יצא למלחמה בכל הממסד הבלשני והפסיכולוגי . היו לו שתי סיבות לכך . הראשונה כבר החכרה , והיא נוגעת ל"היבט היצירתי של השימוש בשפה . " היה זה טיעון רב עוצמה , המדבר על חופש ביטוי מסוג מיוחד - החופש שיש לאדם לברוא משפטים שמעולם לא הושמעו על ידי איש . שנית , בעיסוקו הקונקרטי בבלשנות נתקל חומסקי במקרים שבהם היתה מערכת הכללים פשוטה בהרבה אילו מותר היה להניח צורה שאיננה ניתנת לתצפית ישירה , מפני שאיננה קיימת בדיבור . אחת הדוגמאות המפורסמות היא דוגמה שנלקחה מעבודת המ . א . שלו , בה חקר תופעות במורפולוגיה של העברית . הבעיה שעמדה בפניו היתה בעיית השווא המרחף . השורש העברי מ'ל'כ' נותן לנו צורות כמו מלכי , מלכה , ?? לכים . השינוי בין כ דגושה לרפה ב"מלכים" נובע מתהליך הרפיה לאחר תנועה , וקל להסביר אותו . אבל במלה מלכי יש הרפיה במקום בו היינו מצפים לדגש ( השוו ל מלכי . ( לזה קוראים בשיעורי הדקדוק "יוצא מן הכלל . " ואכן , המדקדקים המסורתיים מכנים את השווא שקודם ל כ "שווא מרחף , " מפני שאיננו נח ( כי אחריו לא בא דגש ) אבל גם איננו נע - הוא מופיע בסוף הברה . כינויו "מרחף" בא להדגיש את ייחודו . אבל חומסקי חיפש דרך לתפוס את החוקיות שבעניין , ובניגוד לקודמיו לא הסתפק בכך שהצביע על תופעה ייחודית , אלא ניסה להסבירה . הוא הציע להניח שההרפיה קודמת לתהליך נוסף שאין לו ראיות ישירות , ובכך להפוך את התופעה הייחודית , לכאורה , לסדירה ומובנת . כלומר , אם נניח שהצורה הבסיסית היא מלכים , שממנה מקבלים מלכים מצד אחד , תוך הפחתת תנועה , ומצד שני , מטים אותה למלכי , שעובר הפחתה למלכי , נקבל הסבר לתופעות הנצפות . 1979 ) . M . A . thesis ( University of Pennsylvania , 1951 ; New York : Garland Press , 8 . N . Chomsky , "Morphophonemics of Modern Hebrew , " mimeographed

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help