sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהלכו והשתכללו ( והגיעו לשיאם בעבודתו של זליג האריס , מורהו של חומסקי , שפיתח כלים מתמטיים לתיאור תופעות לשוניות . ( איש לא שאל אם שפות מלמדות אותנו , למעשה , משהו עמוק על דובריהן . וברוח הביהביוריזם , היה על הבלשן לתאר יחסים בין צורות קיימות בשפה - שוב אותן תופעות נצפות , - ואסור היה לו להניח יצורים לשוניים מופשטים שאין לקיומם עדויות ישירות . הפסיכולוגים שחקרו את הלשון , מאידך , עסקו בעבודה ניסויית שהתעלמה מהכללים החלים על הלשון , והתמקדה רק בתיאור תגובותיהם של נבדקים לגירויים לשוניים שונים שנבחרו במידה רבה של שרירותיות . קשר בין שני התחומים לא היה , והסיבה לכך ברורה : אם בבסיסה של ההתנהגות הלשונית עומד ידע , הרי שהידע הזה נמצא בראשו של הדובר , שאליו איננו מסוגלים לחדור . לכן , במסגרת הביהביוריסטית אין כל אפשרות לשאול שאלות כאלה . גם בתחומים קרובים אחרים לא חשבו אחרת : הפסיכולוגים ההתפתחותיים , ופיאז'ה בראשם , טענו שההתפתחות הלשונית היא חלק בלתי 5 נפרד מההתפתחות המוטורית , ואין בה שום דבר מיוחד . בתחום האינטליגנציה המלאכותית , שהחל להתפתח בתחילת שנות החמישים , ניסו ליישם את אותם מודלים להוכחת משפטים בגיאומטריה , למשחק שחמט , ולעיבוד לשוני ממוכן , כדי להשיג מכונות תרגום מרוסית לאנגלית ולחסוך שעות עבודה יקרות ( שנדרשו לצרכי המלחמה הקרה . ( בעיסוק הנוירולוגי - חקר פגיעות המוח הגורמות לבעיות לשוניות - היתה התעלמות מוחלטת מכללי הדקדוק , והעיסוק היה אך ורק בקשר בין מיקומים מוחיים ופעילויות לשוניות שונות , כמו דיבור , הבנה , קריאה וכתיבה . הבלשנים עסקו בניסוח פרוצדורות תיאור ( או גילוי ) של תופעות לשוניות בלי שום קשר לדובר , אבל חומסקי אמר את ההיפך : היכולת הלשונית - שעיקרה היכולת לרכוש דקדוק ולהשתמש בו בדיבור היא תכונה אנושית מרכזית ומיוחדת במינה , המבדילה בין Reidel , 1974 ) . 7 . N . Geschwind , Selected Papers on Language and the Brain ( Dordrecht : 1977 ) . 6 . M . Boden , Artificial Intelligence and Natural Man ( New York : Basic Books , University Press , 1980 ) . Learning , ed . M . PiaUelli-Palmarini ( Cambridge , Mass .: Harvard 5 . J . Piaget , "Schemes of Action and Language Learning , " in Language and

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help