sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ובמצבים שונים : בין אם חוויה חזותית שלא נחוותה על ידיו מעולם , או יצירה מוסיקאלית חדשה , ושאר גירויים אליהם נחשף כל אדם חדשות לבקרים . הביהביוריסטים היו מודעים לכך , כמובן , והסבירו זאת ביכולת לעשות אנאלוגיות בין חוויות העבר לבין גירויים חדשים שאליהם ניחשף . בכך ניסו להסביר את הגמישות ההתנהגותית שלנו , תוך שמירה על העיקרון התיאורטי של היצמדות אך ורק לגירויים ותגובות . חומסקי , בתשובתו , הראה שהן העיקרון והן השלכותיו המעשיות מעורפלים . כדי להבין את גודל המעשה , יש לזכור שהאסכולה הביהביוריסטית היתה רבת עוצמה בארצות הברית באותה תקופה , והשפעתה חרגה מתחום הפסיכולוגיה . גם הבלשנים היו מודחים על ידה . אחד הספרים החשובים ביותר בתחום באותה תקופה Language - של ליאונרד בלומפילד - נפתח בניתוח של אירוע דיבור : ג'ק וג'יל הולכים ברחוב , ג'יל רעבה , ולפתע היא מבחינה בתפוח על עץ . בעזרת מיתרי הקול שלה היא משמיעה רעש , ואז מטפס ג'ק על הגדר ועל העץ , קוטף את התפוח ומביאו לג'יל שאוכלת אותו . בניתוח הזה משמשים רעבונה של ג'יל והבחנתה בתפוח , כגירוי של הדובר . פעולותיו של ג'ק הן תנובת השומע , והסיפור מגיע לסופו הטוב כאשר ג'יל נוגסת בתפוח . לסיפור הזה נוספים עשרים עמודים של ניתוח המאורע והשלכותיו , דיונים על גירויים ותגובות , כשבסופם המסקנות באשר לתפקידו של הבלשן הפסיכולוג , שרשאי לצפות בדוברים ( וגם זאת בזהירות , מפני שאחרי הכל "הלשון היא עניין של אימון והרגל . ( " ברור , אם כן , שהדיון הבלשני במסגרת הביהביוריסטית התרחק מעיסוק בכללי דקדוק כמשקפים תכונה אנושית כלשהי , אלא התרכז בטקסטים , בשאלות היסטוריות ובתיאור דקדוקים של שפות שונות , מבלי לחפש הסברים ליכולת האנושית בתחום השפה בכלל . שהרי אם יכולת כזו קיימת , והיא מתוארת על ידי מערכת כללים , כי אז ברור שהכללים הללו נמצאים בראשו של הדובר , והואיל ואין גישה ישירה למקום הנסתר הזה , דיבורים כאלה אסורים . מצב העניינים בשנות החמישים , אם כן , היה כזה : הבלשנים עסקו בתיאור שפות ובפיתוח אמצעים תיאוריים שונים לתופעות לשוניות 4 . L . Bloomfield , Language ( New York : Holt , Rinehart and Winston , 1933 ) .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help