sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

והפוליטיקה הארצית . הבחנה זו פרנסה את דיוניהם של גדולי פוסקי ההלכה בימי הביניים שטענו שקיומה של פוליטיקה חילונית היא נגזרת הכרחית מטבע האדם . המדינה ההלכה היהודית היא מערכת נורמטיבית של חוק אלוהי נגלה החלה הן על היחיד והן על הקהילה . תכליתה כחוק להסדיר את רשות הרבים על ידי שימוש במשרות ובמוסדות חברתיים ופוליטיים שיבטיחו את אכיפתו . ספר זה בוחן שתי שאלות מפתח הנוגעות ליחסים שבין ההלכה כחוק לבין החיים הפוליטים : מה מקומה של פוליטיקה במסגרתה של קהילה המגדירה את עצמה מחויבת לחוק אלוהי ? ומהם ההסדרים החוקתיים שתאמץ לעצמה קהילה כזו ? בכוונתי לערוך בחינה מדוקדקת הן של המוסדות המשפטיים והפוליטיים עצמם , והן של היחסים ביניהם : הסנהדרין והמלוכה , הרב והקהל . נוסף על כך , בכוונתי לברר גם את תובנות היסוד בדבר טבעה ומטרתה של ההתאגדות המדינית , תוכנות שהטביעו את חותמן על אופיים של המוסדות ועל היחסים הבסיסיים שביניהם . אף שכל מערכת חוק תלויה בחסדו של השלטון הפוליטי , הרי עדיין אפשר לבחון באיזו מידה מערכת החוק עצמה נוקטת אמצעים שנועדו להבטיח את חוסנו הקיומי של השלטון הפוליטי . בכוונתי לבחון הן את ההגבלות שההלכה כחוק מטילה על עצמה ביחסיה עם הכוח הפוליטי כדי לשמור על הסדר החברתי , והן את תוצאותיה של הגבלה עצמית זו מנקודת המבט של הצדק הפוליטי . . 7 רוב זמן הגלות זכו הקהילות היהודיות לאוטונומיה חוקית שהספיקה לאפשר להן את אכיפתו של החוק היהודי המסורתי . האכיפה הושפעה מאמצעי הענישה : מעונשי ממון וחרם ועד למסירתו של העבריין לידי הרשויות הלא יהוריות ; ראו : אסף , בתי הדין וסדריהם אחרי חתימת התלמוד . לעומת זאת , עם תחילתה של האמנציפציה , איבדו בתי הרין הרבניים את האוטונומיה הזו והסתפקו בשמירה על סמכותם השיפוטית בעיקר בעניינים ריטואליים , וגם זאת רק כלפי מי שהיו מוכנים לקבל על עצמם באופן וולונטרי את סמכותם . החוק חדל לקבוע את התנהלותה , ולמעשה את זהותה של הקהילה . ראו : אלון , המשפט העברי , ג , עמ' 1357 ואילך ; ; Graff , Separationof Churchand State ראו גם : . Modern Jewish Politics , pp . 11 57 Lenderhendler , . 8 בתודעתם של ההוגים שבהם נעסוק לא נס ליחה של המונרכיה , הכהונה והנבואה , אף שחלפו כאלף שנים מיום שעברו מן העולם . כשם שלא נס ליחה בהגות הפוליטית הנוצרית באירופה עד למאה השמונה עשרה . למרות זאת ההוגים הימי בניימיים העמידו במרכז התיאוריות הפוליטיות שלהם את מוסד המלוכה , והזניחו כמעט לחלוטין את מוסדות הכהונה והנבואה , שלקיומם היו השלכות ישירות על המבנה הקונסטיטוציוני של מדינת העברים הקדומה . בשל התפקידים המרכזיים שמילאו המוסדות הללו בהיסטוריה הפוליטית של עם ישראל , בחינה מלאה של היחסים בין החוק היהודי לבין הפוליטיקה היהודית חייבת לכלול אותם לא פחות מאשר את המונרכיה .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help