sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פילוסופים יהודים בני המאה העשרים הוסיפו לצדד בקביעה כי היהדות היא תיאוקרטיה , גם אם לא היו תמימי דעים באשר להערכתה . מרדכי מרטין בובר מתאר בספרו מלכות שמים את התקופה שלפני יסוד המלוכה בישראל כ"אנרכיה קדושה . " לדעת בובר , ממשלתו של האל אינה מאפשרת ריכוז של כוח וסמכות בידיים אנושיות , ועל ידי כך יוצרת חברה שוויונית . עמדה הפוכה מציג גרשון ויילר בספרו תיאוקרטיה יהודית . לדעת ויילר , שלטון אלוהי הנתון בידיהם של נציגיו עלי אדמות יוצר חברה העוינת באופן מהותי את הדמוקרטיה המודרנית , שכן משמעותה של תיאוקרטיה היא שלילתה של אוטונומיה פוליטית אנושית . כל ההוגים הללו שותפים לטענה שהדת היהודית היא בעלת ממד פוליטי , באשר המשטר הפוליטי הנגזר ממנה מעמיד את האל כריבון . הפוליטיקה כפופה באופן בלעדי לשלטונו של האל . על אף שורשיה המקראיים העמוקים של המגמה התיאוקרטית , הרי המסורת הרבנית , בעיקר זו של ימי הביניים , דוחה מגמה זו לטובת מגמה מחלנת של הפוליטיקה . הספרות הרבנית הענפה הכוללת פרשנות מקרא , חיבורי הלכות ומסות פילוסופיות , מאפיינת את התחום הפוליטי כתחום פעולה ארצי , ולא אלוהי . ואולם הספרות הרבנית בימי הביניים דוחה את המגמה התיאוקרטית רק לאחר בחינה מדוקדקת של ביקורתה של המגמה התיאוקרטית על הפוליטיקה . לביקורת זו , שראשיתה במקרא , שני טיעונים : הראשון תיאולוגי , והשני מוסרי . מבחינה תיאולוגית , תחום הפעילות החופשית של בני האדם מתבטא בציות לחוקי האל ולמצוותיו , ואילו התפיסה של התחום הפוליטי כתחום ארצי המתנהל על ידי הכרעותיהם של בני האדם אינה אלא אשליה חסרת השפעה ממשית . מבחינה מוסרית , מכיוון שהכוח משחית , הענקת כוח פוליטי ריבוני לבני אדם , למשל על ידי המלכתם למלכים , סופו שיביא אותם להשתמש בו כדי לשעבד את נתיניהם , ולא כדי לשרת אותם . המסורת הרבנית אינה דנה כלל בתיאוקרטיה כצורת ממשל . בטקסט המכונן שלה , המשנה , המצדד במשטר המונרכי , ישנה הבחנה מובלעת בין החוק האלוהי . 5 ראו : בובר , מלכות שמים , עמ' . 120 , 65 ראו גם : הרווי , "אנרכיזם ותיאוקרטיה . " nKHpn ) Weiler Jewish Theocracy , pp . ix-xiv . 6 זו מופיעה רק במהדורה האנגלית של הספר . ( הטענה בדבר הצורך בבחינה מחודשת של המחשבה הפוליטית היהודית מופיעה אצל Political Theory " Susser , "On the Reconstruction of Jewish ; Elazar , "Jewish Political Studies" וגם אצל Susser and Don Yihyeh , "Prolegomena to Jewish Political . Theory " ביקורתו של ( "On the History of Political Judgment of the Jew" ) Schorsch על ניסיונות ההשמטה של יהדות הגלות מההיסטוריה הפוליטית קידמה מחשבה מחודשת על ההיסטוריה הפוליטית היהודית ; ראו : ; ff . Lederhendler , Modern Jewish Politics , pp . 3 ראו גם : פונקנשטיין , תדמית ותודעה היסטורית ביהדות ובסביבתה התרבותית , עמ' ; 168-167 ראו גם : . Biale , Powerand Powerlessness , pp . 3-7

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help