sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא ספר זה בוחן את היווצרותם והתפתחותם של מושגי יסוד בפילוסופיה הפוליטית היהודית בימי הביניים , ומתמקד במושגים הקשורים לפעילות פוליטית , לתפיסת התחום הפוליטי כתחום פעילות אנושית המובחן מתחומי פעולה אחרים , ולפוליטיקה חוקתית . הדיון מתרכז בשני המוסדות המרכזיים של הישות הפוליטית היהודית - מלכות ותורה , או המונרכיה והחוק - כפי שתפסו אותם ההוגים שבהם אעסוק . עצם המושג "מחשבה פוליטית יהודית" הוא פרדוקסלי לכאורה . אילו תוכנות פוליטיות אפשר לחלץ מהגותו של עם , שמאז כישלונו של המרד הגדול ( בשנת 70 לספה"נ ) חי בגלות בלא ריבונות פוליטית ? אלא שריבונות אינה תנאי הכרחי לצמיחתן ולהתפתחותן של תוכנות פוליטיות , שכן הריבונות אינה ממצה את תחום הפעילות הפוליטית . יתרה מזאת , השגה זו מקורה באי הבנה של החיים היהודיים בימי הביניים , שכן הקהילות היהודיות בימי הביניים נהנו ממרחב לא מבוטל של אוטונומיה פוליטית , וכפי שאטען בהמשך , גם תפסו את עצמן כנוטלות חלק בשיח פוליטי משותף להן ולבני זמנן , הנוצרים והמוסלמים . מושגי היסוד של המחשבה הפוליטית היהודית בימי הביניים הם תולדה של מפגש פורה בין המסורת היהודית הדתית , המקנה מקום מרכזי לחוק , ובין שתי מגמות שונות : האחת - הפילוסופיה היוונית כפי שהוטמעה על ידי פילוסופים ערבים שונים , והשנייה — מציאות החיים בקהילות היהודיות שהתקיימו בתוך אימפריות נוצריות ומוסלמיות . תלמידי חכמים ופילוסופים שעמדו בצמתים התרבותיים הללו הגדירו מחדש את משמעותו של החוק האלוהי ואת היחסים שבינו לבין החיים הפוליטים האנושיים . הוגים אלה הניחו כמובן את קיומו של חוק שמקורו בהתגלות . הם ראו את עצמם כפרשניה של אמת אלוהית , ולא כיוצריה של אמת חדשה , ולכן רוב רובה של היצירתיות הפילוסופיה שלהם באה לידי ביטוי בחיבורים פרשניים שכתבו על החוק הנגלה עצמו , התורה , ועל התלמוד . מן הספרים הקאנוניים הללו שאבו את סמכותם שלהם . על כן , הבנה נאותה של מחשבתם מחייבת היכרות עמוקה עם החיבורים הפרשניים הללו . בכוונתי להצביע על קיום שאינו מוטל בספק של מסורת יהודית של שיח פוליטי . מסורת הנעוצה במקורות הקאנוניים של ההלכה , אך כוללת באותה מידה

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help