sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התפיסה המקובלת , הרואה במושג "סליחה" שכחת העוול . בדרך כלל עושה העוול , הזוכה לסליחה , נתפס כ"אדם אחר" מזה שפגע משום שהתחרט וביקש לאיין את העוול כאילו לא אירע . ואולם אם הפוגע הפך ל"אדם אחר" והעוול נשכח , הרי שלא נותר עוד מרווח לוגי לסליחה . הסליחה אפשרית רק במקום שבו נעשה עוול , וככל שהעוול רב יותר , כך הסליחה נחוצה יותר ; אבל ככל שהיא נחוצה יותר , כך היא מוצדקת פחות משום שהעוול רב יותר , הפוגע פגע יותר , והנפגע נפגע יותר . זהו פרדוקס הסליחה , וז'ק דרידה הוא אחד ההוגים שהראה אותו במלוא עוצמתו . כדי לפתור אותו , הוגים רבים מפרידים בין העוול לבין עושהו . הם מציעים לגנות את העוול , אבל לסלוח ליוצרו . בסליחה הם רואים קבלת הפוגע כאדם רציונלי ובעל ערך , המסוגל לאמץ תכליות חדשות , להשתנות , לגבש מחדש את עמדותיו המוסריות וכדומה . ואולם ההפרדה הזאת משאירה את העוול בגדר חריג לא מוסבר בביוגרפיה של הפוגע , ואין איש המקבל עליו אחריות . לפיכך מציע בנזימן תפיסה אחרת של מושג הסליחה , המבוססת על הזיכרון , ולא על השכחה . סליחה שלמה היא תהליך דיאלוגי שבו הפוגע והנפגע נושאים את זיכרון העוול בצוותא ומשקעים אותו במרקם חייהם , וזאת בלי לטשטש את אשמת האחד ואת הצלקות שהותיר בנפש האחר . השער השלישי עוסק בקשר שבין זיכרון לבין אובדן ומוות . הדגש הוא במחלוקת בדבר עיצובו של הזיכרון ובמאבק בין סוכני הזיכרון הטוענים לבעלות עליו . מאמרה של דליה עופר דן במחלוקת בנושא ההנצחה ביער שניטע לזכר יהודי בולגריה שנספו בשואה . עופר היתה חברה בוועדה הציבורית שהתבקשה על ידי קרן קימת לישראל ( קק"ל ) להכריע על שם מי ייקראו היער והאנדרטאות שבו , ובעיקר האם ראוי להנציח את זכרם של המלך בוריס השלישי ורעייתו המלכה ג'ובנה . בוריס השלישי נמנע מלחתום על הצו לגירוש יהודי בולגריה למחנות ההשמדה , ובכך תרם במידה רבה להצלתם . עם זאת , הוא היה מעורב בפעולות שהביאו לידי גירוש יהודי תראקיה ומקדוניה למחנות ההשמדה . סיפורם של יהודי תראקיה ומקדוניה נדחק לשוליים עד כדי כך שמיכאל בר זוהר בחר לספרו על יהודי בולגריה בעת השואה את הכותרת : הרכבות יצאו ריקות . ההצלה הנועזת של יהודי בולגריה מהשמדה . למעשה , הרכבות היו מלאות ביהודי תראקיה ומקדוניה . המאבק על יער בולגריה ניטש באשר לאוסף של פרטים : על שם מי הוא ייקרא ? אילו אנדרטאות יוקמו בו ? אילו שמות ייחקקו עליהן ? מה ייאמר על בעלי השמות הללו ? כל פרט כזה טומן בחובו תכנים עמוקים של זיכרונות מעונים , ונושאי התכנים הללו ביקשו לפלס להם דרך אל התודעה הציבורית מתוך העלמת זכרם של מי שאינם ראויים בעיניהם להעלאה על נס . נושאי הזיכרונות , מי שנאבקים על ההנצחה ועל משמעותה , הם מי שמבקשים לכבד את זכרם של מי שאינם עוד . השאלה מה ציוו המתים במותם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help