sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להעיד כל אדם באשר הוא , ולא רק יחידי סגולה השייכים לשושלת הנבחרת . חנוך יורד מגדולתו , ומועדי החגים משתנים כך שלא ייוותר שריר מן המציאות המיסטית ששיקף הלוח הקודם . גם במאמרה של חמוטל צמיר אפשר למצוא יסודות של כתיבה ושל מחיקה , ואולם כאן המוחק והכותב הם אותו אדם עצמו . צמיר מנתחת את שיריהם של יוצרי דור המדינה ומתמקדת בשניים : "רובינזון קרתו" של נתן זך ו"הרחובות ממריאים לאט" של דוד אבידן . לטענתה אפשר ללמוד מהם כיצד הקמת המדינה היא בה בעת גם הגשמתה של השאיפה הלאומית וגם סופה . משום כך הקמת המדינה היא נקודת שבר בחיי האומה : משמעותה היא ביטול תשוקתה של התנועה הלאומית להיכנס להיסטוריה ולכן היא גם יציאה מן ההיסטוריה אל המיתוס . לפיכך יוצרי שנות החמישים מכוננים את זהותם הלאומית הישראלית החדשה ואת הפואטיקה החדשה פרי פיתוחם מתוך דינמיקה מורכבת של המשכיות מצד אחד ושל הכחשת אותה המשכיות ( הכחשה מיתית , בלא עקבות ) מצד אחר . את ההכחשה הזאת מגלה צמיר במיתוס "הלידה מן הים : " מי שרצה להיוולד בלא עבר ובלא זיכרון מתוך מגע ישיר וילידי עם האדמה מתכחש עתה , עם התגשמות שאיפתו , לאדמה הזאת עצמה ומבקש להיוולד מן הים . צמיר עוסקת בזמן הישראלי , ואילו עינת רמון דנה בזמן הנשי . היא מנתחת את הפטור שניתן לנשים מ"מצוות עשה שהזמן גרמן" ובוחנת בחינה ביקורתית את מקומה של האשה בחיי הציבור ביהדות לדורותיה ובישראל כיום . מתוך עיון במושג "פנאי" בשיריה של זלדה היא מציעה משמעות חדשה לזמן הנשי : זהו זמן של פנאי , וזהו גם הזמן של האל . הפנאי מאפיין את האל ביחסו אל האדם : הוא פנוי לקשב ומקבל כל אדם בלא תנאי , ברוך אין סופי - שלא כחברה האנושית , המתנכרת אל האדם הבודד . על פי תבנית זו , הנשים הן העובדות את האל וההולכות בדרכיו . יש לכך השפעות הן במישור האמוני והן במישור המעשי באשר לתפקידן של הנשים בחיי הקהילה ובבית הכנסת . השער השני דן בקשר שבין המושג זיכרון לבין סוגיות מוסריות ומושגיות . ברברה מאייר עוסקת באתגר המוסרי שציוויי הזיכרון היהודיים מציבים לפני התרבות הנוצרית - אתגר המתעצם בעקבות השואה . היא מנתחת את עיצוב הזיכרון של יציאת מצרים , של חורבן בית המקדש ושל סבל ישוע הנצלב . יחס הנצרות לזיכרונות הללו וסוגיית הטמעתם בתיאולוגיה ובתרבות הנגזרת ממנה זורים אור על יחסה של הנצרות לישראל וליהדות . היהדות מתפקדת בד בבד הן כ"אחר" של הנצרות והן כקהילה אחות המתפתחת עמה בו בזמן . מאייר בוחנת כאן את השאלה , האם אפשר לתקן זיכרונות ולעצבם מחדש . יש בכך ערעור על התפיסה התמימה שהזיכרון משמר את חוויות העבר "כפי שהיו" ( או לפחות כפי שאנו משוכנעים שחווינו אותן , ( ולפיכך אי אפשר לתקנו , לשנותו או לעבדו כרצוננו , על כל פנים - לא במודע . מאמרו של יותם בנזימן בוחן את הזיקה בין הזיכרון לסליחה . הוא דוחה את

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help