sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הירשפלד טוען שגורביץ' מחמיץ את העושר הגלום במושג "הווה . " בעיניו הוא עשיר מן המושג שברגסון משתמש בו משום שהוא מתאר יש הממשיך להיות . זמן ההווה קשור קשר עמוק לזהות ולהוויה וגם לשמו של האלוהים . ההווה הוא זמן שאפשר להיכנס אליו ולהיות בו . לפיכך - ובעקבות שיר של שמואל הנגיד שהוא מנתח - הירשפלד קורא למסתו בשם "שעה אני בה . " השער הראשון מתמקד באופן שבו עיצבו יהודים במשך הדורות את תפיסותיהם על אודות הזמן . לפיכך מצטרף כאן למושג הזמן גם מושג הזיכרון : מי שמעצב את הזמן הוא הקובע מניה וביה מה ראוי לזכור , וכיצד יש לשמר את הזיכרון הזה . יהודה בךדור מגדיר במאמרו את הזיכרון : "שימור התנסויות מעבר לזמן שבו אירעו . " אבל השאלה מיהו המשמר ובמה הוא יכול להיזכר תלויה בהבנתנו את טווח הקיום האישי ובתמונת העולם האונטולוגיה שלנו . בן דור מנתח ארבע תפיסות של המושג "זיכרון . " הראשונה , התפיסה המטריאליסטית הרואה באדם מי שקיים רק מעת היוולדו ועד עת מותו , ולפיכך אין זה בגדר האפשר שזיכרונותיו יחרגו אל מחוץ לטווח חייו . השנייה , התפיסה האפלטונית שלפיה הנשמה יכולה לזכור את התנסויותיה טרם התלבשותה בגוף . הזיכרונות הללו אינם פיקטיביים , אדרבה : תכניהם הם האידיאות המבטאות את האמת הנצחית על העולם ועל האדם . התפיסה השלישית היא תפיסתו החסידית של ר' יהודה אריה ליב אלטר , מחבר הספר שפת אמת . תפיסה זו קרובה לגישה האפלטונית , אולם היא פונה לכיוון דתי אקסיסטנציאליסטי מובהק . על פיה האדם יכול וצריך להיזכר בתורה , ובכך להתחבר לשורשיו . התורה הזאת אינה אוניברסלית . לכל אדם שורש נשמה משלו , ואופן ייחודי שבו הוא נדרש לקיים את התורה . הגישה הרביעית המובאת במאמרו של בן דור מייצגת את התפיסה המקראית , ולפיה טווח הזיכרון חורג אל מעבר לחוויותיו של היחיד בעברו שלו , ואף אל מעבר לטווח עברם של אבותיו הפרטיים . כולנו מצווים לזכור את יציאת מצרים . ייתכן שיש בכך גם הרחבה של היחידה המצווה על הזכירה : היחיד נתפס כחלק מן היחידה הכוללת - מן העם - שהוא הישות החייבת במצווה . רחל אליאור מנתחת במאמרה את לוח השמש על פי הכהונה כפי שהוא מוצג במגילות שנמצאו במדבר יהודה . המאבק על לוח השנה , על החגים והמועדים ועל המסורות הנכרכות בהם הוא מאבק על שליטה פוליטית ותרבותית . ספרות הכהונה הציגה את חנוך בן ירד כמי שהביא משמים את לוח השנה האמתי והמקודש . חנוך הוא השביעי באבות העולם , והלוח שייסד מבוסס על חלוקות שביעוניות . על פי הלוח הזה , המייצג את הזמן הקדוש , נקבעה עבודת הקודש במקום הקדוש - הוא בית המקדש . על הלוח הזה מיוסדת המיסטיקה של " מעשה מרכבה , " המציגה את הסודות העליונים . חז"ל ביקשו לדחוק את ההוויה הכוהנית שקדמה להם ועשו זאת בראש ובראשונה בעזרת מעבר מלוח המבוסס על השמש ללוח המבוסס על הירח . על קידוש החודש על פי הירח יכול

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help