sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

למשנהו מדברים על עונות השנה . כל חג ומועד הוא יום זיכרון . בכל חג כל אדם מחליט אם לחוג וכיצד ועם מי . התשובות על השאלות הללו מתורגמות לטקסים שבהם מצוין החג הזה , לטקסטים הנקראים או נלמדים , לתלבושות , למאכלים ולמוזיקה . מצד אחד , החג הוא אירוע ייחודי החורג משגרת היומיום ואיננו משקף אותה ; ומצד אחר , אפשר שהוא בגדר העצמה של היומיומי והפשוט : הוא ממצה לכדי אירוע אחד את כל החשוב והמהותי לנו , את זהותנו . מאחר שמושג הזיכרון קשור קשר הדוק כל כך לשאלות של זהות , מאבקים לא פשוטים נכרכים בו . קבוצות שונות מבקשות להנחיל לציבור את תודעת הזיכרון שלהן , שכן מי שמעצב את הזיכרון מעצים את דמותו ונעשה זכור , חשוב , בעל תפקיד מכריע בהוויית הכלל , ואילו מי שאיננו מוזכר נדחק הצדה , מושתק . סוכני הזיכרון נאבקים בזירה הציבורית להשמיע את קולם , להנכיח את סיפורם הייחודי , להיות חוליה בשרשרת החוליות שירכיבו את תודעת הזיכרון הציבורית . אפשר שהם רואים בכך תשובה ניצחת לשאלה שיהודה עמיחי מציג באחד משיריו האחרונים : "ומי יזכור את הזוכרים" " ) פתוח סגור פתוח . ( " בשנים 2004-2003 התכנסה במכון ון ליר בירושלים קבוצת מחקר , תחת כנפיה של ה"מטרייה" לזהות ולתרבות יהודית . חברי הקבוצה דנו בשאלת עיצוב הזמן והזיכרון בחוויה היהודית והישראלית . מתוך הדיונים גובשו מאמרים ומסות , ואלה מובאים בספר שלפניכם . תחומי הידע של החוקרים הללו מגוונים : יש בהם אנשי פילוסופיה והיסטוריה , סוציולוגיה וספרות , מדעי היהדות ומדעי הנצרות . בזכות המגוון הזה מתאפשר מבט רחב על ריבוי הפנים של הזמן ושל הזיכרון בתרבות היהודית . בזכות המגוון הזה המאמרים והמסות שבספר הזה גם אינם עשויים מקשה אחת . חלקם אקדמיים יותר וחלקם פחות . חלקם מרצים משנה סדורה וחלקם מדווחים על חוויות אישיות . הספר משקף אך ורק את נקודות המבט הסובייקטיביות והסלקטיביות של כותביו , ואין בו יומרה לנתח את כל פני הזמן היהודי והישראלי . מן הבחינה הזאת אפשר לראות כאן הזמנה להעמקת הדיון ולבחינת היבטים נוספים העולים מן הנושאים שבספר הזה במחקרים חדשים . הספר נפתח בפרולוג המציג את מסותיהם של זלי גורביץ' ושל אריאל הירשפלד , והוא עוסק בזמן כמושג מטפיזי מתוך ניתוח המילים העבריות המשמשות לציונו ולמדידתו . גורביץ' מציע בחינה של מושגי הזמן בשפה העברית . הוא פורס את משפחות המילים שהעברית מצרפת למושג הזמן , ורואה במילה "זמן" עצמה את הגורם המזמן את משפחות המילים הללו ומאגדן בצוותא . הירשפלד מגיב לדברי גורביץ' ומתמקד בניסיונו של האחרון לחפש תחליף עברי הולם למושג "משך" ( duree ) של ברגסון . גורביץ' מנתח בהקשר זה את המושג "יום , " אבל נזהר מלהכריע ולומר שמדובר בתחליף ראוי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help